اولین فرود ناموفق فالکون ۹ از زمان آغاز بازیابی ماهواره‌برها

0 1,021

از زمانی که اسپیس ایکس (SpaceX) مشغول بازیابی فالکون ۹ (Falcon-9) شده است، تا به حال همه‌ی فرود‌های این ماهواره‌بر موفقیت آمیز بوده. این رکورد فوق‌العاده روز چهارشنبه،‌ ۱۴ آذر به پایان رسید و اولین فرود ناموفق ماهواره‌بر فالکون ۹ رقم خورد.
ماهواره‌بر بعد از ۷ دقیقه آماده‌ فرود روی یکی از مناطق مشخص شده توسط اسپیس ایکس بود که در حین فرود دچار چرخش‌های ناگهانی و دیوانه وار شد. این موضوع باعث شد که ماهواره‌بر محل فرود را اشتباه تشخیص دهد و در منطقه‌ای از اقیانوس اطلس فرود بیاید.
ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل اسپیس ایکس، با انتشار ویدیویی از این فرود ناموفق در توییتر اعلام کرد که هنوز شانس برای بازیابی این ماهواره‌بر توسط کشتی‌ها وجود دارد و می‌توان حتی از آن در ماموریت‌های آتی نیز استفاده کرد. ماموریت‌های آینده‌ی اسپیس ایکس می‌تواند مربوط به ارسال ماهواره‌هایی به فضا باشد.
مدیرعامل اسپیس ایکس، دلیل اصلی ناموفق بودن فرود این ماهواره‌بر را به خاطر بروز مشکلاتی در فیبر شبکه‌ای ماهواره‌بر می‌داند که به منظور هدایت بوستر به سمت محل دقیق فرود در ماهواره‌بر تعبیه شده است.
ناموفق بودن فرود فالکون ۹ باعث شد تا سیزدهمین فرود پیاپی اسپیس ایکس رقم نخورد. پیش از این ۱۲ فرود موفق و پیاپی فالکون ۹ رکوردی فوق‌العاده برای اسپیس ایکس محسوب می‌شد که حالا دیگر از دست این شرکت رفت.
البته به صورت کلی نمی‌توان ماموریت مد نظر اسپیس ایکس را ناموفق دانست. هدف اصلی از فرود موفق این است که هزینه‌ها کاهش یابند و بتوان از بوستر‌های مورد استفاده در ماهواره‌برها را مجددا استفاده کرد. موضوعی که به طور کلی هدف اصلی اسپیس ایکس از زمان تاسیس محسوب می‌شود.
جدا از این موضوع، اسپیس ایکس با موفقیت توانست با استفاده از فالکون ۹ محموله‌ مورد نظر خود را به فضا ارسال کند. این ماهواره‌بر قرار بود کپسول‌ دراگون اسپیس ایکس را به فضا ارسال کند که حاوی غذا و مواد لازم برای اعضای حاضر در ایستگاه فضایی بود.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11824
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها