رونمایی از لباس فضانوردان هندی و پرتاب ماهواره ردیابی یخ در بین داغ‌ترین‌ها

پایگاه خبری اسپیس، منتخبی از اخبار فضایی روزهای اخیر را منتشر کرد.
رصد یک دنباله‌دار

در ماه سپتامبر علاقه‌مندان به فضا می‌توانند تنها توسط یک تلسکوپ کوچک یک دنباله‌دار روشن که در اطراف مشتری می‌چرخد مشاهده کنند. دنباله‌دار مذکور ۲۱پی/گیاکوبینی-زینر (21P/Giacobini–Zinner) نام دارد و توسط دوربین‌های دوچشمی نیز قابل‌مشاهده خواهد بود، اما با استفاده از یک تلسکوپ کوچک، رؤیت آن راحت‌تر خواهد بود.
ماهواره ردیابی یخ

ناسا روز گذشته ماهواره ردیابی یخ۲ (ICESat-2) را ساعت ۵:۴۶صبح به‌وقت منطقه زمانی اقیانوس آرام و ۱۷:۱۵ به‌وقت‌تهران سوار بر ماهواره‌بر دلتا۲ (Delta 2) و از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ آمریکا پرتاب کرد.
ماهواره یادشده با کمک یک لیزر قدرتمند که بر روی صفحه آن قرار دارد، تغییرات سطح یخ زمین، کاهش سطح یخچال‌های طبیعی، کاهش سطح یخ دریاها و روند ذوب شدن صفحات یخی را به‌صورت فصلی و سالانه اندازه‌گیری خواهد کرد.
این ماهواره مجهز به سیستم ارتفاع سنجی توپوگرافی پیشرفته اطلس (ATLAS) است که پالس‌های نور لیزر را به زمین فرستاده و سپس مدت‌زمان بازگشت فوتون‌های نور لیزری به ماهواره را ثبت می‌کند.
مأموریت اُسیریس-رِکس

مأموریت اُسیریس-رِکس(OSIRIS-REx) که هدف آن مطالعه سیارک نزدیک به زمین ۱۰۱۹۵۵ بن‌نو (101955 Bennu) است، مطالعات خود را از ۱۱سپتامبر آغاز کرد. اکنون ناسا اعلام کرده است که این مأموریت نخست گردوغبار اطراف سیارک را آغاز می‌کند.
سیارک۱۰۱۹۵۵ بن‌نو یکی از سیارک‌های آپولو است که کشف آن در ۱۱سپتامبر۱۹۹۹ صورت گرفت.
راه‌اندازی این مأموریت در ۸سپتامبر سال۲۰۱۶ رخ داد. بازگشت آن نیز در سال۲۰۲۳ خواهد بود. داشتن داده‌هایی درباره مواد سیارک مذکور می‌تواند به دانشمندان دررسیدن به پاسخ‌های تازه‌ای در مورد مراحل ابتدایی پیدایش و فرگشت کمک کند. در صورت موفقیت، اُسیریس-رکس نخستین فضاپیمای ایالات‌متحده خواهد بود که مأموریت بازگرداندن نمونه از یک سیارک را انجام داده است.
رونمایی از لباس فضانوردان هندی

۶سپتامبر، سازمان تحقیقات فضایی هند، از لباسی که برای اولین مأموریت خدمه ارسال انسان به فضا توسط فضاپیمای گاگان‌یان (Gaganyaan) طراحی کرده بود، رونمایی کرد. چند هفته گذشته نیز ، هند اعلام کرده بود که قصد دارد فضانوردان کشورش را تا سال۲۰۲۲ به فضا بفرستد.