ردیابی موشک‌های ابرصوتی مقدمه‌ای برای استقرار سلاح در فضا

0 909

پنتاگون در حال برنامه‌ریزی برای ساخت شبکه‌ای از ماهواره‌های هشداردهنده برای دفاع از آمریکا و متحدانش از حملات موشکی است. کنگره همچنین به پنتاگون دستور داد امکان استفاده از سلاح‌های فضایی برای شلیک به موشک‌های دشمن و سرنگونی آنها را بررسی کند.
جان راد (John Rood)، معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا می‌گوید وزارت دفاع دستورالعمل‌های کنگره را پیگیری می‌کند و پیامدهای فناورانه و امنیتی برای قرار دادن موشک‌های رهگیر در فضا را در نظر دارد اما در عین حال هشدار داد پنتاگون هنوز آماده نیست این ایده را تایید کند یا برنامه را ادامه دهد.
راد در کنفرانسی که سازمان دفاع در کپیتال هیل (Capitol Hill ساختمان کنگره آمریکا) برگزار کرد، گفت: «این موضوعی است که باید در مورد آن تصمیم گرفت.»
راد گفت: «بالاخره باید زمانی در مورد اینکه آیا آمریکا باید سلاح های دفاعی را در فضا مستقر کند و آنها را در فضا بکار گیرد، تصمیم گرفت.»
کنگره به پنتاگون دستور داده است برای افزایش امنیت فضایی نسبت به ابداع موشک مستقر در فضا اقدام کند. دولت ترامپ هشدار داده است که چین و روسیه تسلط آمریکا بر فضا را به چالش کشیده‌اند. از آنجا که بسیاری از دولت‌ها، فناوری فضایی را تقویت کرده‌اند و فضا بیش از پیش نظامی می‌شود، آمریکا می‌خواهد توانایی‌های خود را برای جلوگیری حملات تقویت کند و برای حمله متقابل آماده باشد.
کارشناسان و متخصصان کنترل تسلیحات و ناظران نسبت به تشدید مسابقه فضایی هشدار داده‌اند، اما دولت آمریکا ادعا می‌کند که فقط در زمینه اقدامات دفاعی فعال است.
پنتاگون به ویژه از پیشرفت‌های سلاح‌های ابرصوتی (hypersonic) چین و روسیه هراس دارد چرا که رادارهای دفاع موشکی آمریکا نمی‌توانند این موشک را شناسایی کنند. سلاح‌های فراصوتی، به فضای بیرون کره زمین پرواز می‌کنند و در راه برگشت به زمین، بر خلاف موشک‌های بالستیک در مسیرهای غیر قابل پیش‌بینی حرکت می‌کنند. وزارت دفاع آمريکا تاکید می‌کند که فقط حسگرهاي مستقر در فضا مي‌توانند اين تهديدها را به دقت و به موقع شناسايي کنند تا بتوان به سمت آنها شلیک کرد.
راد تاکید می‌کند حسگر با سلاح تفاوت دارد. او می‌گوید: «اگر ایالات متحده یک لایه حسگر فضایی را در فضا مستقر کند، این حسگرها می‌توانند ببینند و تشخیص دهند کشورهای دیگر چکار می‌کنند. این اقدام، تحریک‌آمیز نیست. این همان کاری است که ما چندین دهه انجام می‌دهیم.»
او در ادامه گفت: «هدف ما حفظ توانایی و آمادگی است. اگر به ما حمله کنند، می‌توانیم با آن مقابله کنیم، این چیزی است که ما می‌خواهیم. من فکر نمی‌کنم که داشتن حسگرها تغییر بنیادی برای آمریکا محسوب شود.»
اما استقرار لایه‌ای از موشک‌های رهگیر در فضا، داستان متفاوتی دارد. یک توافقنامه بین‌المللی، استقرار سلاح‌ در فضا را ممنوع کرده است. بسیاری از تحلیل‌گران هشدار داده‌اند گسترش دامنه جنگ‌افروزی به فضا، پیامدهای نامطلوبی برای صلح جهانی دارد.
این گونه تسلیحات مانند سلاح‌های لیزری، برای هدف قرار دادن موشک‌های قاره‌پیمای هسته‌ای دشمن که برای رسیدن به  هدف در فضا حرکت می‌کنند، مد نظر پنتاگون قرار دارند.
البته این اولین بار نیست که آمریکا این گونه طرح‌ها را دنبال می‌کند. آمریکا در دهه 1980 و دوره ریاست جمهوری «رونالد ریگان»، طرح جنجالی موسوم به «ابتکار دفاع استراتژیک» (SDI) یا «جنگ ستارگان» (Star Wars) را ارائه کرد. هدف ریگان از ارائه چنین طرحی، ایجاد یک سپر ضدموشکی در سراسر فضای ایالات متحده بود. پروژه جنگ ستارگان به دلیل پیچیدگی فناوری‌های بکار رفته در آن و هزینه بسیار زیاد ساخت و استقرار آن در فضاُ لغو شد. با این حال آمریکا کماکان در حال اجرای پروژه‌های جدیدی برای استقرار تسلیحات در فضا است. 

منبع spacenews.com
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11090
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها