پرتاب ماهواره‌بر استراتوس ۳ توسط گروه دانشجویان اروپایی

0 963

سیروس برزو: گروه مهندسی هوافضا و موشک دلف (Delft Aerospace Rocket Engineering) اعلام کرد یک گروه دانشجویی وابسته به این شرکت به زودی استراتوس۳، جدیدترین موشک خود، را از مرکز پرتاب‌های فضایی ال آرنوسیللو (El Arenosillo) در جنوب اسپانیا شلیک خواهد کرد. این گروه که از ۴ ژوئیه به آنجا رفته‌اند تصمیم دارند روز ۲۴ ژوئیه موشک خود را پرتاب کنند. البته آنها روزهای ۲۵,۲۶ و ۲۷ ژوییه را به عنوان زمان‌های جایگزین انتخاب کرده‌اند تا اگر وضع هوا برای اقدام آنها مساعد نبود بتوانند در یک روز دیگر پرتاب را انجام دهند. دلیل انتخاب پنجره‌های پرتابی متعدد این است که توانایی شلیک این ماهواره‌بر به طور عمده بستگی به شرایط آب و هوایی و آمادگی سامانه‌های خود ماهواره‌بر دارد.
هدف از پروژه استراتوس۳ شکستن رکورد دانشجویی۳۲.۳ کیلومتری اروپایی است. برای این منظور، گروه دانشجویی وابسته به شرکت مهندسی هوافضا و موشک دلف, بزرگترین ماهواره‌بری  را که تاکنون توسط این شرکت با موتور هیبریدی ساخته شده را شلیک خواهند کرد.
ماهواره‌بر هیبریدی استراتوس۳ که موتوری با قدرت۳۸۰ کیلو وات و ساختار کامپوزیتی سبک وزن۸.۲ مترارتفاع دارد یک محموله علمی را حمل خواهد کرد.
بر اساس محاسبه و پیش بینی‌ها موتور این ماهواره‌بر حداکثر به سرعت بیش از ۳ برابر سرعت صوت دست خواهد یافت و قسمت نهایی و کلاهک آن پس از خاموش شدن موتور، در حدود ۸ دقیقه همچنان به پرواز خود ادامه می دهد. کلاهک ماهواره‌بر که حاوی محموله، سامانه الکترونیک و نجات است پس از جداسازی، با چتر نجات به زمین باز خواهد گشت.
محموله این ماهواره‌بر  یک نمونه از رایانه پروازی متعلق شرکت پرتابگر ماهواره‌های کوچک (SMILE -Small satellites launcher) است که توسط مرکز هوا-فضایی هلند (Netherlands Aerospace Centre- NLR) با هدف افزایش تعداد ماهواره‌های کوچک در اتحادیه اروپا حمایت می‌شود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10354
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها