پاکستان ماهواره مخابراتی به فضا فرستاد

0 44

پاکستان در کمتر از یک ماه با کمک چین برای دومین بار ماهواره فوق پیشرفته مخابراتی خود را پنجشنبه ۱۰خرداد۱۴۰۳ به فضا فرستاد. ماهواره پاک‌ست ام‌.ام.۱ با وزن ۵ تُن توسط پرتاب‌گر چینی ساعاتی پیش از یک سایت‌ فضایی در استان شی‌چانگ به فضا پرتاب شد.

به گفته سخنگوی کمیسیون تحقیقات فضایی پاکستان (SUPARCO)، این ماهواره که تمامی اجزای آن با مشارکت چین و مهندسان و دانشمندان پاکستان ساخته شده، طی ۳ روز آینده در مدار قرار خواهد گرفت و نقش مهمی برای توسعه فعالیت‌های تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک، فعالیت‌های بازرگانی و افزایش سرعت اینترنت خواهد داشت.

پاکستان طی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۸ نیز دو ماهواره مخابراتی خود را با موفقیت به فضا پرتاب کرد. اواسط اردیبهشت۱۴۰۳ پاکستان با کمک چین برای اولین بار در تاریخ خود یک کاوشگر را به ماه فرستاد.

محمد شهباز شریف (Muhammad Shehbaz Sharif)، نخست وزیر پاکستان با تاکید بر اهمیت مشارکت راهبردی پاکستان با چین به ویژه در حوزه فضایی می‌گوید: «ماهواره فوق با فناوری ارتباطی پیشرفته خود، نوید انقلابی در چشم‌انداز دیجیتالی پاکستان و ارائه سریع‌ترین امکانات اینترنت در سراسر کشور را می‌دهد.»

این ماهواره در فاصله دو دهم درجه از ماهواره اول یعنی ۳۸ درجه قرار خواهد گرفت و دارای باندهای فرکانسی C,Ku,Ka,L خواهد بود. ماهواره مذکور که توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ ۳ بی (Long March 3B) پرتاب شد از باند L این ماهواره جهت افزایش دقت مکانیابی استفاده خواهد شد.

 

ماهواره‌بر لانگ مارچ ۳ بی

ماهواره‌بر سه مرحله‌ای لانگ مارچ-۳بی قابلیت چهار مرحله‌ای شدن را نیز دارد و آن را آکادمی فناوری حامل‌های فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology به اختصار CALT) ساخته است. این ماهواره‌بر حدود بیش از ۴۵۶ تن وزن و بیش از ۵۶ متر ارتفاع و حدود ۳ متر قطر دارد و به چهار موشک تقویت‌کننده مجهز است.

ماهواره‌بر لانگ مارچ ۳ بی
ماهواره‌بر لانگ مارچ ۳ بی

ماهواره‌بر مذکور نخستین بار در سال ۱۹۹۶ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۹۶ ماموریت را به‌انجام رسانده که ۴ مورد آن ناموفق بوده است. لانگ مارچ-۳بی از دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید (Dinitrogen tetroxide) به‌عنوان سوخت بهره می‌برد و هر عملیات پرتاب آن ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار هزینه دربردارد.

پاکستان در دهه ۹۰ میلادی با فرستادن ماهواره بدر ۱ (Badr-1) به فضا توانست نخستین کشور اسلامی باشد که از تکنولوژی ماهواره استفاده می‌کند. شواهدی برای ساخت و پرتاب ماهواره سوم پاکستان با همکاری کشورهای اروپایی منتشر شده است که مشخصات فنی آن هنوز واضح نیست.

منبع asriran
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=79355
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها