شاهکار جدید جیمز وب: تصویر ستارگان در حال شکل‌گیری

2 6,653

ناسا تصویری جدید از دو ستاره جوان در حال شکل‌گیری فعال منتشر کرد که به وسیله ابزار فروسرخ تلسکوپ جیمز وب ثبت شده است.

این تصویر در ابتدا سیاه و سفید بود و نقاط نارنجی، آبی کم‌رنگ و صورتی‌ بعدا به تصویر اضافه شدند تا به‌ دست آوردن‌ اطلاعات علمی از آن آسان‌تر شود.

دو ناحیه مخروطی تاریک در سمت چپ و لکه درخشان در سمت راست، سایه‌هایی از یک دیسک گازدار و غبارآلود را نشان می‌دهند که درون حبابی شناور هستند. این دیسک دو ستاره را احاطه کرده است و نوزادان ستاره‌ها را در حین رشد و بلوغ تغذیه می‌کند؛ فرآیندی که انتظار می‌رود میلیون‌ها سال از نقطه‌ای که جیمز وب ثبت کرده‌ است دور شده‌ باشد.

ساختارهای مهم‌ دیگر دو لوب عظیم هستند که لوب راست و کوچک‌تر به زمین نزدیک‌تر و لوب سمت چپ و بزرگ‌تر دورتر می‌شود. این لوب‌ها از مواد صفحه غبارآلود تشکیل شده‌اند که ستاره‌ها یک‌ بار جذب و سپس به فضای خالی پرتاب می‌کنند. چنین جهش‌هایی در عمل تشکیل ستاره بسیار مهم است. به گفته ناسا می‌توانید آن‌ها را مانند یک فواره در نظر بگیرید که به سرعت روشن و خاموش می‌شوند تا الگوهایی را در جهان ما تشکیل دهند.

این ستاره‌ها فاصله‌ای در حدود ۱۴۷۰ سال نوری از ما دارند و پرده لاجوردی نیز به عنوان سحابی شناخته می‌شود.

ستاره چگونه به وجود می‌آید و از بین می‌رود؟

ستارگان طی میلیون‌ها یا حتی میلیاردها سال متولد شده و می‌میرند. این اجرام آسمانی زمانی شکل می‌گیرند که مناطقی از غبار و گاز به نام سحابی در کهکشان به دلیل گرانش فرو می‌ریزند. ستارگان بیشتر عمر خود را در دنباله اصلی (Main sequence) و تبدیل هیدروژن به هلیوم می‌گذرانند.

ستاره چگونه به وجود می‌آید و از بین می‌رود؟

ستارگان دنباله اصلی حدود ۹۰ درصد از ستاره‌های جهان از جمله خورشید را شامل شده و در هسته آن‌ها اتم‌های هیدروژن به اتم‌های هلیوم تبدیل می‌شوند. جرم این ستارگان می‌تواند از حدود یک دهم تا ۲۰۰ برابر جرم خورشیدی باشد. اجرام مذکور در نهایت متورم می‌شوند و یک ستاره غول قرمز را تشکیل می‌دهند. ستارگانی مانند خورشید نیز به عنوان سحابی‌های سیاره‌ای و کوتوله‌های سفید به زندگی خود پایان می‌دهند.

مسعود

یا الله،یا الله،یا الله،یارب،یارب،یارب،یاذالجلال والاکرام…یا نورالسماوات والارض،(یا فتاح،یارازق،یاالمغنی،یاغنی) خدایا بی انتها عاشقت هستم،به اندازه بی انتها بودن زیباییت و نورت ،،،یا طیکل،یا حق ویاحقیقت…پدرانه دوستت دارم.

سعید