دورترین ستاره شناخته‌شده جهان در تصویر تلسکوپ جیمز وب

1 4,969

تلسکوپ فضایی جیمز وب موفق به تصویری از دورترین ستاره شناخته‌شده در جهان شده است. این ستاره به نام ایرندل (Earendel) چند ماه پیش در تصاویر میدان عمیق تلسکوپ فضایی هابل و از طریق همگرایی گرانشی (Gravitational Lensing) کشف شده بود. ایرندل ۱۲.۹ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و به قدری کم‌نور است که یافتن آن حتی در تصاویر جیمز وب کار آسانی نیست. ستاره ایرندل که با نام WHL0137-LS نیز شناخته می‌شود در صورت فلکی نهنگ (Cetus) قرار دارد.

در همین رابطه بخوانید: تلسکوپ جیمز الان کجاست

عکس اصلی تلسکوپ هابل به عنوان راهنمایی برای یافتن این ستاره در عکس جیمز وب بوده است. ایرندل نقطه‌ای کوچک و سفید زیر خوشه‌ای از کهکشان‌های دور است. در مقایسه تصویری که هابل ثبت کرده با تصویر جیمز وب می‌توان ایرندل را پیدا کرد. گفتنی است همگرایی گرانشی هنگامی روی می‌دهد که نور یک چشمه درخشان بسیار دور در مسیر خود تا رصدگر، از کنار جسم پرجرم دیگری بگذرد و مسیرش خمیده شود.

دورترین ستاره در جهان در تصویر تلسکوپ جیمز وب
ستاره ایرندل در تصویر هابل

تلسکوپ جیمز وب

عملیات پرتاب تلسکوپ جیمز وب ۲۵دسامبر (۴دی) سال گذشته میلادی توسط ماهواره‌بر اروپایی آریان-۵ (Ariane-5) انجام گرفت. جیمز وب همه مراحل تاریخ پر رمز و راز کیهان از زمان انفجار بزرگ (بیگ‌بنگ) و تشکیل منظومه‌های ستاره‌ای با قابلیت پشتیبانی از حیات در سیاره‌هایی مانند زمین گرفته تا تکامل منظومه شمسی را بررسی خواهد کرد.

منبع isna space