اولین گردهمایی طرفداران نظریه باستانی زمین تخت

1 3,984

مریم فخیمی: کنفرانس طرفداران نظریه زمین تخت در 9 و 10 نوامبردر کارولینای شمالی برگزار شد. در اولین کنفرانس بین‌المللی زمین تخت  (FEIC) منکران مشهور نظریه زمین کروی شرکت داشتند. داریل ماربل یکی از سخنرانان این کنفرانس بود، وی آزمایشی در هواپیما برای اثبات اینکه زمین فاقد انحنا است انجام داد. مارک سارجنت، خالق مجموعه زمین تخت در یوتیوب، که معتقد است حیات در ساختار گنبدی شکل مانند آنچه در فیلم”نمایش ترومن” شاهد بودیم محصور شده است؛ و جرن کامپانلا، گوینده برنامه رادیویی آنلاین که در یوتیوب برنامه‌های خود درباره زمین مسطح را به اشتراک می‌گذارد از سخنرانان این کنفرانس بودند.
در این کنفرانس درباره موضوعاتی مانند “ناسا و دروغ‌های سازمان‌های فضایی”، “اثبات زمین تخت با روش علمی”،  و “آزمایش زمین کروی” گفتگو شد. رابی دیویدسون، یک مسیحی آفرینش‌گرا مجری این رویداد بود. فلسفه آفرینش‌گرایی در جلساتی مانند «زمین تخت و کتاب مقدس» و «افشای علوم» ظهور کرد، که در تقابل با فرگشت و تئوری بیگ‌بنگ می‌باشند.
طرفداران نظریه زمین تخت معتقدند زمین کروی نیست بلکه مسطح است. اعتقادات آن‌ها درباره شکل جهان متفاوت است، اما بسیاری از شخصیت‌های یوتیوب که نظریه توطئه را مطرح کردند می‌گویند زمین مانند دیسکی است که توسط یک دیوار یخی محصور شده است.
آن‌ها استدلال می‌کنند که ناسا و سایر سازمان‌های علمی با انتشار تصاویر فضایی جعلی از زمین توطئه گسترده‌ای برای پنهان کردن حقیقت زمین مسطح از مردم دارند. آن‌ها می‌گویند فضانوردان با دریافت رشوه حقیقت را پنهان می‌کنند؛ پنجره‌های هواپیماها به Yگونه‌ای ساخته شده تا افق در دید ما دارای منحنی باشد، و ایستگاه فضایی بین‌المللی یک کلاهبرداری است؛ آن‌ها همچنین می‌گویند گرانش واقعی نیست.
به تازگی، معتقدان به زمین تخت تلاش می‌کنند با جمع‌‌آوری یک میلیارد دلار یک ماهواره ساخته و به فضا بفرستند تا ببینند آیا زمین کروی است یا نه. تا کنون مبلغی بالغ بر 6842 دلار از سوی 224 نفر برای کمک به این طرح پرداخت شده است.
هیچ کس نمی‌داند که چه تعداد از مردم به نظریه زمین تخت معتقدند. انجمن زمین تخت، قدیمی‌ترین سازمان طرفدار این نظریه است و 555 عضو دارد.

به گفته  دیویدسون حدود 500 نفر در این کنفرانس شرکت کردند. کنفرانس بین المللی بعدی زمین تخت در 16 و 15 نوامبر سال 2018 برگزار خواهد شد. دیویدسون گفت که انتظار دارد تا 1500 نفر در کنفرانس بعدی حضور داشته باشد.

نگاهی کوتاه به نظریه زمین تخت و نظریه زمین کروی

مدل زمین تخت یک تصور قدیمی از شکل زمین است که در آن سیاره ما به صورت یک صفحه یا دیسک است. بسیاری از فرهنگ‌های باستانی از جمله یونان باستان تا دوره کلاسیک این تمدن، عصر برنز و عصر آهن در خاورنزدیک، تا تمدن هلنیستی ، هند تا دوران امپراتوری گوپتا (قرن های پیش از میلاد) و چین تا قرن هفدهم به زمین مسطح اعتقاد داشتند. چنین اعتقادی در میان بومیان آمریکای شمالی به صورت  یک زمین مسطح که توسط گنبدی به نام آسمان محصور شده رایج بود.
انجمن طرفدار زمین تخت، گروه یا گروه‌هایی هستند شکل گرفته برپایه این باور که زمین صاف یا تخت است. نظریه صافی زمین را نخستین بار یک نویسنده انگلیسی به نام ساموئل روباثام (۱۸۱۶–۱۸۸۴) مطرح کرد. وی برپایه نتیجه‌گیری که از آزمایش سطح بدفورد به دست آورد، یک کتابچه ۱۶ صفحه‌ای به نام ستاره‌شناسی پرسش‌گر را منتشر ساخت که بعدها آن را به یک کتاب ۴۳۰ صفحه‌ای به نام زمین، کروی نیست، گسترش داد و در آن توضیح داد که زمین همچون یک دیسک گرد و صاف است که شمال‌گان، مرکز آن است و جنوبگان، همچون دیواره‌ای از یخ، جنوب آن را فرا گرفته و خورشید و ماه به ارتفاع ۴٬۸۰۰ کیلومتر و کیهان، ۵٬۰۰۰ کیلومتر بر فراز آن واقع شده‌اند. وی همچنین کتابچه دیگری با نام”مغایرت ستاره‌شناسی مدرن با نظریات کتب مقدس” نیز منتشر کرد و در آن بیان داشت که “کتاب مقدس، همچون ما، این نظریه را که زمین صاف و بی‌حرکت است را پذیرفته و ما نیز نباید تنها به سبب گمانه‌زنی‌های انسانی خود، آن را کنار گذاریم”.روباثام و پیروانش همچون ویلیام کارپنتر که عقاید وی را پی گرفتند، با بهره‌گیری از فن دانش‌نمایی در مباحثه با دانشمندان زمان خود، توانستند توجه عامه را به خود جلب کنند.
نظریهٔ زمین کروی یا گرد به زمان یونانیان باستان بازمی‌گردد. تمدن یونان در حدود سال ۹۰۰ قبل از میلاد ظهور یافت و در طول هزار سال بعد، کمک بزرگی به ستاره‌شناسی نمود.
ابتدا، در قرن ششم قبل از میلاد یونانیان دریافتند که زمین کروی است و اولین بار فیثاغورث دانشمند یونانی کروی بودن زمین را اظهار داشت. آنها برای اولین بار محیط زمین، اندازه ماه و فاصله میان آنها را بدقت اندازه گرفتند. اگرچه به اشتباه معتقد بودند که زمین کره ثابتی است که جهان پیرامون آن می‌گردد ولی برخی از اندیشه‌ها و شیوه‌های رصدشان تا اواخر قرن هفدهم کاربرد داشت.
پیش از آن که یونانیان نظریه کروی بودن زمین را مطرح نمایند، اکثر مردم بر این باور بودند که زمین مسطح است. برای مثال هندوها معتقد بودند که زمین مسطح و بر شانه ۴ فیل قرار دارد که به نوبه خود بر پشت چهار لاک پشت شناور در اقیانوسی بی‌کران ایستاده‌اند. مصریان باستان زمین را رب‌النوع کب می‌پنداشتند که به پهلو دراز کشیده و الهه نات، تجسم خورشید، بر روی آن خیمده است. ایرانیان باستان عقایدی مبنی بر گرد بودن زمین داشته‌اند که بازتاب آن‌ها را حتی می‌توان در رسومی همچون رها کردن سیبی شناور در آب هنگام چیدن سفرهٔ هفت سین دید که نشانی از شناور بودن کرهٔ زمین در فضا و پویایی آن است. در حدود سال ۳۵۰ پیش از میلاد ارسطو، دلیل قاطعی بر گرد بودن زمین ارائه کرد. موثرترین دلیل وی این بود که اگر کسی به طرف شمال یا به طرف جنوب مسافرت کند، در افق روبروی او ستارگان جدیدی ظاهر می‌شوند و در افق پشت سر او ستارگانی که قبلاً دیده می‌شدند، ناپدید می‌شوند.

نظریه زمین تخت در ایران

با وجود اثبات علمی کروی بودن زمین، هنوز عده‌ای معتقدند زمین تخت است. نظریه زمین تخت طرفدارانی در کشورهای مختلف دارد. انجمن “زمین تخت فارسی” هم از سال ۹۴ از طریق انتشار مطالب مختلف کار خود را در ایران آغاز کرد. اگرچه این انجمن مدعی است توسط نهادهای مرتبط تایید شده و فعالیت گسترده‌ای در فضای مجازی دارد، اما هیچ اطلاعاتی درباره موسسان احتمالی (البته اگر ادعای فعالیت قانونی‌شان حقیقت داشته باشد)، نویسندگان و راه ارتباطی با این انجمن وجود ندارد.

چند سوال

طرفداران نظریه زمین تخت، سازمان‌های فضایی و دانشمندان را به دروغگویی و پنهان‌کاری گسترده متهم می‌کنند. حال سوال این است: این همه تلاش و هزینه برای پنهان کردن شکل واقعی زمین چه ارزش و اهمیتی دارد؟ و آیا در طی نزدیک به 60 سال کاوش در فضا هیچ محقق یا فضانورد باوجدانی نمی‌توانست سازمان‎های فضایی را رسوا کند؟

منبع space.com