یک روز معمولی در ایستگاه فضایی بین‌المللی چگونه می‌گذرد؟

0 1,625

سیروس برزو: ایستگاه هر 90 دقیقه یک‌بار مدار خود را به دور زمین تکمیل می‌کند، بنابراین زمانی که از شب صحبت می‌کنم گمان نکنید این شب همانند زمین با تاریک شدن بیرون همراه است . خورشید در طول هر دور مداری ما طلوع و غروب می‌کند و شما می‌توانید در هر شبانه‌روز زمینی 32 بار طلوع و غروب زیبای خورشید را تماشا کنید.
برنامه روزانه فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی درواقع از یک سال پیش از پرتاب توسط یک گروه کارشناسان از سازمان‌های فضایی مختلف جهان طراحی می‌شود. به‌طوری‌که تداخل وجود نداشته باشد.
در ساعت 06:00 بوقت گرینویچ از خواب بیدار می‌شوند. یک دوره زمانی حدود یک ساعت و نیم دارند که دوش بگیرند، ورزش کنند،صبحانه بخورند و آماده کار شوند. تنظیم این زمان به عهده فضانورد و آزاد است. 
در پایان این دوره زمانی، ارتباط صبحگاهی حدود 15 دقیقه‌ای با مرکز هدایت پرواز که به آن  DPC (Daily Planning Conference) “برنامه کنفرانس روزانه” می‌گوییم جهت برنامه‌ریزی کار روزانه و تغییرات احتمالی در برنامه کاری. همچنین پاسخ دادن به سؤالات (مطرح‌شده از هر دو جهت) و یا پرسش‌های جدید در مورد مسائل مهم.
معمولاً بعد از برنامه کنفرانس روزانه، ورزش تقویت دستگاه گردش خون و قلبی را با میدان دو دوار و دوچرخه ثابت و دیگر ابزارهای ورزشی در ایستگاه را انجام می‌دهند.
سپس روزانه بر اساس برنامه‌ریزی‌های قبلی آغاز می‌شود که شامل آزمایش‌های مختلف، بررسی نحوه کار دستگاه‌ها،همچنین کارهای کوچک “خانه‌داری” و غیره است. تحقیق درزمینه های زیست‌شناسی، اخترشناسی، زمین‌شناسی، بررسی دستگاه‌های و روش‌هایی که درزمینه های مختلف علمی و فنی بکار می‌روند ازجمله برنامه‌های کاری فضانوردان امروزی است.
برای صرف ناهار، کارها یک ساعت متوقف می‌شود. این کار به‌صورت دسته‌جمعی و در بخش روسی ایستگاه انجام می‌شود که میز غذا دارد.
بعد از نهار، برنامه کاری مجددا از سر گرفته می‌شود.
فضانوردان آمریکایی ایستگاه معمولا بعدازظهر با مرکز هدایت پرواز در هیوستن بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند، زیرا با ساعت‌های کاری هوستون مطابقت دارد. در پایان روز کاری که به‌طورمعمول حدود 17:30 یا 18:00 است، فضانوردان مجددا طی ارتباط مستقیم حدود 15 دقیقه‌ای با مرکز هدایت پرواز یک کنفرانس برنامه‌ریزی دیگر برای بحث در مورد هر یک از موارد انجام‌شده طی روز و همچنین برنامه‌ریزی برای روز آینده رادارند. 
پس از کنفرانس برنامه‌ریزی، کار به‌طور رسمی تمام می‌شود مگر یک کار هنوز هم ناتمام باقی‌مانده باشد. فضانوردان شام را حدود ساعت 20:00 باهم می‌خورند.
دوره پیش از خواب حدود 2 ساعت است و آن‌ها همراه با شام برنامه فردا را مرور می‌کنند همچنین به فعالیت‌های شخصی و جانبی مثل نگاه کردن به ایمیل‌ها، تماس تلفنی با دوستان و خانواده، شنیدن اخبار می‌پردازند. جمعه‌شب و گاهی اوقات شنبه فیلم تماشا می‌کنند. ساعت رسمی خواب 21:30 است که معمولا بنا به سلیقه هر فضانورد کمی پس‌وپیش می‌شود.
روز بعد کل چرخه دوباره شروع می‌شود …
تعطیلات آخر هفته کمی متفاوت هستند به‌طورمعمول در روز شنبه آن‌ها بنا به ذوق و سلیقه خود برخی فعالیت‌های علمی داوطلبانه را انجام می‌دهند بعدازظهر شنبه فضانوردان مدتی را صرف  مرتب و تمیز کردن خانه فضایی خود می‌کنند.
یکشنبه‌ها برنامه‌های آن‌ها به تمرین‌های ورزشی و تماس ویدئویی با خانواده، عکاسی از زمین و فعالیت‌های دیگر است اختصاص دارد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4907
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
3 سال قبل

سارا جان اگه دقت کرده باشی با ساعت زمین شبانه روز رو معلوم می کنند ، اینجوری با زمین هم راحت تر در ارتباط هستند

سارا
سارا
5 سال قبل

تو ایستگاه فضایی همیشه روزه؟؟طلوع و غروب مال کره زمینه و اونایی تو ایستگاه و خارج از زمین هستن چگونه شب و روز رو جدا میکنن

سارا
سارا
5 سال قبل

تو ایستگاه فضایی همیشه روزه؟؟طلوع و غروب مال کره زمینه و اونایی تو ایستگاه و خارج از زمین هستن چگونه شب و روز رو جدا میکنن