احتمال وجود حیات در مریخ با کشف آتشفشانی جوان افزایش یافت

0 143

دانشمندان آتشفشانی را در مریخ شناسایی کردند که تابه‌امروز ناشناخته بوده و جوان‌ترین آتشفشان کشف‌شده در سیاره سرخ محسوب می‌شود. محققان دانشگاه آریزونا (University of Arizona) آمریکا و موسسه‌ علوم سیاره‌ای (Planetary Science Institute) این کشور، عامل فوران آتشفشان مذکور را حرکت ماگما در اعماق مریخ دانستند و بیان کردند چنین فعالیت‌های آتشفشانی می‌تواند احتمال وجود حیات در زیر سطح سیاره سرخ را افزایش داده و واکنش بین ماگما و سطح یخی نیز ممکن است این ناحیه را تبدیل به مکانی قابل سکونت برای میکروب‌ها کند. همچنین انفجارهای آتشفشانی مشابه هم ممکن است عامل جاری شدن آب‌های زیرزمینی و سیلاب‌های عظیم مریخ در ۲۰ میلیون سال پیش باشد.

آتشفشان مذکور دارای عرضی در حدود ۱۳ کیلومتر و ارتفاع ۳۲ کیلومتر است. اکثر آتشفشان‌های این سیاره در حدود ۳ تا ۴ میلیارد سال پیش به‌وجود آمدند و تا ۳ میلیون سال پیش نیز فعال بودند، اما اکنون وضعیت فعالیت آن‌ها مشخص نیست. آتشفشان‌های سیاره سرخ اغلب با جاری‌ شدن لاوا روی سطح آن به‌وجود آمده‌اند؛ اما شواهد نشان می‌دهد این آتشفشان با انفجار بزرگی در سطح مریخ تشکیل شده است و توانایی پخش خاکستر در اتمسفر آن در هر انفجار تا ۱۰ کیلومتر بالاتر از قله را دارد. 

دانشمندان همچنان به‌دنبال علت چنین انفجارهایی هستند و یکی از احتمالاتی که وجود دارد، واکنش مستقیم برخورد ماگما با لایه یخ اعماق مریخ است. تماس ماگمای داغ با یخ اعماق سیاره سرخ می‌تواند گازهایی را ایجاد کند که با تجمع این گازها در لایه‌های زیرین مریخ انفجار بزرگی رخ دهد. همچنین داده‌ها نشان می‌دهد آتشفشان مذکور می‌تواند یکی از عوامل پخش‌کننده گاز متان در اتمسفر مریخ و یکی از دلایل خشک و سرد شدن این سیاره باشد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17812
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها