رصد طوفان فضایی بر فراز قطب شمال

محققان برای اولین بار یک طوفان فضایی (space hurricane) که بر فراز قطب شمال در حال چرخش بود، رصد کردند. این طوفان فضایی در گستره هزار کیلومتری بر فراز قطب شمال اتفاق افتاد و به‌مدت ۸ ساعت ادامه داشته است. به اعتقاد دانشمندان چشم‌اندازی که این رویداد فراهم می‌کند در سراسر سیاره‌های جهان وجود دارد. طوفان مذکور وسیع توسط گروهی از محققان به‌سرپرستی دانشگاه شان‌دانگ (Shandong University) چین رصد شده‌ است. آن‌ها مشاهدات ماهواره‌ها را تحلیل کردند تا یک تصویر سه‌بعدی از پدیده‌ای بسازند که در یونوسفر زمین اتفاق می‌افتد.

دانشمندان طی تحقیقی متوجه شدند انبوهی از پلاسمای در حال چرخش، مشابه یک پدیده آب‌وهوایی مبتنی بر باد روی زمین، رفتار می‌کند. اما در این رویداد برخلاف طوفان‌های قابل رصد روی سیاره زمین، به‌جای باران الکترون می‌بارد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مرکز طوفان فضایی مانند نمونه‌های زمینی آن آرام است. چنین طوفان‌هایی به اختلال در ارتباطات رادیویی با طول موج بالا منجر می‌شوند و عامل افزایش خطا در مکان‌یابی ماهواره‌ای و سامانه‌های ارتباطی به‌شمار می‌روند. این فرایند احتمالا روی تعامل بین بادهای بین ستاره‌ای و سایر منظومه‌های شمسی در سراسر جهان نیز تاثیر گذار است.