افزایش سرعت ارسال و دریافت داده‌های ماهواره‌ای با روش جدید انتقال سیگنال لیزری

محققان روش جدیدی را در زمینه انتقال سیگنال لیزری در جو ابداع کرده‌اند که می‌تواند سرعت ارسال و دریافت داده‌ها را از ماهواره به زمین افزایش دهد. دانشمندان مرکز بین‌المللی تحقیقات نجوم رادیویی (ICRAR) و دانشگاه استرالیای غربی (University of Western Australia) طی این روش، رکورد جهانی جدیدی را در زمینه پایدارترین انتقال سیگنال لیزر از جو به‌ثبت رساندند.

ترکیبی از نوعی فناوری پایدارسازی فاز (phase stabilization) و ترمینال‌های اپتیکال (نوری) پیشرفته این امکان را می‌دهد تا سیگنال‌های لیزر از یک نقطه به نقطه دیگر، آن هم بدون تداخل با جو ارسال شوند. بنجامین دیکس-متیوز (Benjamin Dix-Matthew)، نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «در این روش گویی تاثیر جو بر سیگنال‌ها حذف شده است؛ امری که به ما امکان می‌دهد سیگنال‌های لیزری بسیار پایداری را در جو ارسال کنیم، در‌حالی‌که کیفیت آن‌ها حفظ می‌شود.»

ساشا شدیوی (Sascha Schediwy)، از محققان مطالعه، نیز اظهار می‌کند: «اگر یکی از این ترمینال‌های نوری را در زمین و دیگری را در ماهواره‌ای در فضا داشته باشید، می‌توانید شروع به کاوش در فیزیک پایه کنید.» این لیزر همچنین دارای بسیاری از کاربردهای بالقوه در زمین مانند بهبود ارتباطات نوری یا بهبود مطالعات ماهواره‌ای زمین است. به‌گفته وی با بهره‌گیری از این روش می‌توان موارد مختلف مانند آزمایش نظریه نسبیت عام اینشتین و بررسی تغییر یا عدم تغییر ثابت‌های اساسی فیزیک با گذشت زمان را دقیق‌تر از هر زمان دیگری آزمود.