فضاپیمای ناسا برای اولین بار از بزرگ‌ترین قمر مشتری سیگنال رادیویی دریافت کرد

0 237

ناسا اعلام کرد فضاپیمای جونو (Juno) این سازمان از بزرگ‌ترین قمر این غول گازی یعنی گانیمد (Ganymede) سیگنال رادیویی دریافت کرده است. البته این سیگنال توسط موجودات هوشمند فرازمینی ساطع نشده و پاتریک ویگینز (Patrick Wiggins)، از اعضای ناسا، چنین ادعایی را رد کرده و گفته که منشأ طبیعی دارد. جونو حین عبور از منطقه قطبی مشتری با سرعت ۱۱۱.۸۴۷ مایل بر ساعت (بیش از ۱۸۰ هزار کیلومتر بر ساعت) سیگنال رادیویی را ثبت کرده است. انتشار امواج فقط ۵ ثانیه طول کشید، اما به حدی بود که جونو بتواند منشأ آن را شناسایی کند.

مقامات ناسا می‌گویند سیگنال دریافتی از نوع امواج رادیویی دکامتری (decametric radio waves) بوده و فرکانسی بین ۱۰ تا ۴۰ مگاهرتز دارند. آن‌ها می‌افزایند حرکت مارپیچی الکترون‌ها در میدان مغناطیسی مشتری احتمالاً علت این امواج رادیویی هستند. محققان از اواسط دهه ۵۰ میلادی از وجود این امواج رادیویی در مشتری مطلع بودند، اما حالا برای اولین بار است که این پدیده در گانیمد مشاهده می‌شود.

گانیمد بزرگ‌ترین قمر مشتری بوده و از دیرباز منجمان را شگفت‌زده کرده است. تلسکوپ فضایی هابل سال ۲۰۱۵ به شواهدی دست یافت که نشان می‌داد زیر سطح آن اقیانوس وجود دارد. جونو سال ۲۰۱۱ به فضا پرتاب شد و قرار بود تابستان ۲۰۲۱ مأموریت آن به‌اتمام برسد، اما ناسا مأموریتش را تا سپتامبر۲۰۲۵ تمدید کرده است. این فضاپیما مشغول مطالعه مشتری و حلقه‌های آن و همچنین قمرهای این غول گازی شامل گانیمد، اروپا (Europa) و آیو (Io) است.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16297
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها