کهکشان راه شیری ۱۰۰ میلیارد سیاره سرگردان دارد!

طبق تحقیقی که به‌تازگی انجام شده، احتمالاً بیش از ۱۰۰ میلیارد سیاره سرگردان در کهکشان راه شیری وجود دارد. سیاره سرگردان به توده‌های سیاره‌ای گفته می‌شود که مستقیماً گرد مرکز کهکشان‌ها می‌گردند و مداری حول ستاره‌ای مشخص ندارند. این سیاره‌ها که سیاره سرکش (rogue planet) نیز خوانده می‌شوند، هنگام شکل‌گیری سامانه‌های سیاره‌ای از این سامانه‌ها به بیرون پرتاب شده‌اند، یا اینکه هرگز بستگی گرانشی به هیچ ستاره یا کوتوله قهوه‌ای پیدا نکرده‌اند.

اسکات گادی (Scott Gaudi)، محقق ارشد این پژوهش در دانشگاه اوهایو (Ohio University) آمریکا، می‌گوید: «ممکن است جهان مملو از سیاره‌های سرکش باشد و ما از آن‌ها اطلاعاتی نداشته باشیم. ما بدون انجام تحقیق با استفاده از ابزاری مانند تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن (Nancy Grace Roman) ناسا هیچ‌گاه به اطلاعاتی در این باره دست نخواهیم یافت.»

تلسکوپ نانسی گریس رومن طی ۵ سال آینده آماده می‌شود و می‌تواند تصاویر پانورامیک عظیم با دقتی بی‌سابقه از فضا را فراهم کند. شبیه‌سازی‌های گادی و همکارانش نشان می‌دهد این تلسکوپ می‌تواند صدها سیاره سرکش را رصد کند. ابزار فضایی مذکور نسبت به این اشیای آسمان ۱۰ برابر حساس‌تر از تلسکوپ‌های زمینی است و روی سیاره‌های بین خورشید و مرکز کهکشان راه شیری تمرکز می‌کند؛ منطقه‌ای از فضا که در آن یک ابرسیاهچاله عظیم قرار گرفته است.