معرفی کتاب؛ «تئوری و کاربرد مکانیک مدار ماهواره»

0 417

کتاب «تئوری و کاربرد مکانیک مدار ماهواره» دربرگیرنده مطالبی در زمینه نجوم به‌ویژه مکانیک مدار می‌باشد که شامل تئوری و کاربردهای مکانیک مدار و فعالیت‌های فضایی همانند رفتار ماهواره است و مخاطبین آن همه هستند؛ از‌این‌رو می‌تواند برای عموم مردم مورد توجه باشد. البته مطالعه این کتاب خصوصاً برای دانشجویان و دانش‌پژوهان توصیه می‌شود، چرا که مرور کلی بر تمامی زمینه‌‌های فعالیت‌های فضایی انجام شده، نمودارها و عکس‌ها به‌طور جالب و برجسته‌ای رفتار ماهواره و برخی از سامانه‌های ماهواره‌ای را بررسی و توصیف کرده و ورود به فعالیت‌های علمی دقیق و جامع را برای هر علاقه‌مند به ستاره‌شناسی و نجوم فراهم می‌آورد.


این کتاب ۱۰ فصل را شامل می‌شود که در فصل ۱ آن تاریخچه نجوم به‌طور مختصر گنجانده شده و دربردارنده جداولی است که برخی از پیشگامان این عرصه و روند فعالیت‌ها را نشان می‌دهد. در فصل ۲ تحت عنوان مدار ماهواره، مروری بر شناخت مدار و استخراج کمی و توصیف انواع آن صورت می‌گیرد؛ به‌علاوه، مروری بر شناسایی عناصر مداری و معادلات مربوطه انجام شده است. در فصل ۳ ویژگی‌های سودمندی فضا و خصوصیات برجسته محیط مدار ماهواره و مروری بر جو زمین، میدان مغناطیسی پیرامون آن و همچنین مخاطرات سنگ‌های آسمانی و زباله‌های فضایی را شاهد هستیم.

در فصل ۴ پیرامون عملیات‌ها فضایی و مانورهای ماهواره و انواع آن بحث شده است. فصل ۵ به روانه کردن ماهواره به مدار و انواع حامل‌های فضایی پرداخته شده و مروری هم بر معادلات مرتبط با حامل‌ها ارائه گردیده است. در فصل ۶ بررسی برخی از حامل‌های امروزی جهان و ظهور بوسترهای پیشرفته و ابتکار‌های جدید در این زمینه و هم چنین مطالبی پیرامون پرتابگر ایرانی به‌طور مختصر صورت گرفته است. فصل ۷ این کتاب هم به افزایش کارآیی موشک‌ها پرداخته و در فصل ۸ انتخاب مدار، انواع مدارها و منظومه‌های مداری مطرح شده است. در فصل ۹ نیز مطالبی پیرامون انتخاب معماری مناسب برای منظومه‌های ماهواره‌ای را شاهد هستیم و در انتها هم بررسی اجمالی و معرفی فناوری‌های جدید فضایی قرن بیست و یکم انجام گرفته است.  

فضا علاوه‌بر اینکه می‌تواند برای مخاطبان عام و به‌خصوص نوجوانان و جوانان جذاب بوده و زمینه‌ای را ایجاد کند که ایده ادامه تحصیل و کار در چنین حوزه‌ای را در ذهن بپرورانند، برای فعالان و دست‌اندکاران فضایی نیز فرصت بهره‌برداری از مطالب و توسعه علمی و صنعتی هر یک از ابعاد این علم را فراهم می‌سازد.
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15444
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها