سیارکی به‌اندازه یک استادیوم فوتبال از نزدیکی زمین عبور می‌کند

سیارکی به بزرگی یک استادیوم فوتبال روز شنبه ۶ژوئن (۱۷خرداد) از نزدیکی زمین عبور می‌کند. بنابر اعلام ناسا این سیارک با فاصله‌ای امن از نزدیکی زمین می‌گذرد و خطری برای ما ندارد. قطر این سیارک با نام ۲۰۰۲ NN4 بین ۲۵۰ تا ۵۷۰ متر تخمین زده شده و با سرعت بیش از ۳۲ هزار کیلومتر بر ساعت در فضا حرکت می‌کند. 2002 NN4 با فاصله‌ای نزدیک به ۵ میلیون کیلومتر (تقریباً ۱۳ برابر فاصله زمین تا ماه) از کنار زمین گذر خواهد کرد.

احتمال برخورد سیارک‌های بزرگی مثل ۲۰۰۲ NN4 با زمین همواره نگرانی دانشمندان را به‌دنبال داشته است. البته درک بوزاسی (Derek Buzasi)، استاد فیزیک دانشگاه کُست گلف فلوریدا (Florida Gulf Coast University) آمریکا می‌گوید: «با اینکه ردیابی سیارک‌های کوچک سخت است، نباید نگران آن‌ها بود چون احتمال این که آسیب زیادی به زمین وارد کنند کم است.» او عنوان می‌کند: «نگرانی اصلی متخصصان، سیارک‌هایی هستند که هنوز ابعادشان ناشناخته باقی‌مانده است.»

احتمال برخورد سیارک با زمین در آینده نزدیک کم است؛ بااین‌وجود دانشمندان تلاش دارند در صورت وقوع چنین رخدادی آمادگی داشته باشند. محققان سراسر دنیا آوریل سال گذشته میلادی با برگزاری کنفرانسی در مورد چگونگی واکنش به سیارک‌هایی که توانایی از بین بردن یک شهر را دارند، بحث و گفتگو کردند. گفتنی است حدود ۲۰ هزار سیارک در نزدیکی زمین وجود دارد که هر چند وقت یک بار یکی از آن‌ها از کنار زمین عبور می‌کند. سال ۲۰۱۳ یک سیارک در منطقه‌ای واقع در روسیه با زمین برخورد کرد و سبب زخمی شدن بیش از هزار نفر شد.