چین با کمک تلسکوپ غول‌پیکر خود جستجوی حیات فرازمینی را آغاز می‌کند

چین اعلام کرده در آینده نزدیک جستجو برای حیات فرازمینی را با کمک تلسکوپ رادیویی غول‌پیکر FAST واقع در استان گوئیژو (Guizhou) آغاز می‌کند. FAST که با نام کامل Five hundred meter Aperture Spherical Telescope به‌معنای «تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری» خوانده می‌شود، قرار است از ماه سپتامبر (شهریور) در کنار سایر مأموریت‌های علمی خود جستجو برای سیگنال‌های فرازمینی را شروع کند.

این تلسکوپ که لقب «چشم آسمان» را به آن داده‌اند، از اوایل مهر۹۵ در چین آغاز به کار کرد و چند ماه پیش نیز کاملاً عملیاتی شد و اکنون متخصصان چینی با نصب قطعات جدید می‌خواهند به جستجو برای حیات فرازمینی کمک کنند. قطر فیزیکی بشقاب این تلسکوپ همان‌طور که از نامش هم پیداست، ۵۰۰ متر است ولی در هر لحظه تنها می‌تواند یک بخش ۳۰۰ متری را روی گیرنده متمرکز کند.

ژانگ تانگجی (Zhang Tongjie)، از محققان ارشد این پروژه، می‌گوید: «جستجوی سیگنال‌های بیگانه نباید مأموریت‌های علمی منظم را مختل کند.» به‌گفته وی، در حالی که بعضی سیگنال‌های جالب از فضا دریافت می‌شوند، او انتظار ندارد که هیچ‌یک از آن‌ها از یک حیات فرازمینی ناشی گردند.

به‌طور معمول، سیگنال‌های رادیویی متمایز، از تَپ‌اخترها (Pulsar) یا انفجارهای رادیویی سریع تصادفی ناشی می‌شوند. با‌این‌وجود، اگر بیگانگان فضایی احتمالی در حال پخش سیگنال‌های رادیویی هستند و به‌اندازه کافی هم نزدیک باشند که بتوان آن‌ها را دریافت کرد، تلسکوپ FAST شانس دریافت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

تَپ‌اخترها ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی را به‌همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی از خود منتشر می‌نمایند. برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند.

isna ، digiato