به‌کارگیری هوش مصنوعی توسط ناسا برای کشف سیارات فراخورشیدی

پژوهشگران ناسا بر این باورند که شاید به‌کار گرفتن هوش مصنوعی بتواند کمک بزرگی برای کشف و بررسی سیارات فراخورشیدی باشد و این فناوری به جستجوی زندگی روی سیارات بیگانه و شناسایی سیارک‌های نزدیک به دانشمندان کمک کند. ناسا امیدوار است که بتواند از فناوری‌های وابسته به هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشینی به‌منظور تحلیل داده‌هایی که با تلسکوپ‌های گوناگون از جمله تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) و یا ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی تِس (TESS) گردآوری می‌شوند، استفاده نماید.

گیادا آرنی (Giada Arney)، اخترزیست‌شناس آژانس فضایی امریکا، می‌گوید: «فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ این فناوری‌ها به‌خصوص در بررسی مجموعه‌ داده‌های مرتبط با سیارات فراخورشیدی نقش مهمی ایفا می‌کنند. از آنجایی که انتظار می‌رود داده‌های حاصل از اکتشافات آینده ما بسیار پراکنده باشد، درک آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود؛ در نتیجه به‌کارگیری چنین فناوری‌هایی می‌تواند کمک قابل توجهی در این زمینه به شمار آید.»

ناسا در این پروژه و به‌منظور ارائه روش‌های پیشرفته مبتنی بر یادگیری ماشینی، با شرکت‌هایی از جمله اینتل (Intel)، آی‌بی‌ام (IBM) و گوگل (Google) همکاری خواهد کرد. این سازمان تابستان هر سال، مخترعان حوزه فناوری و فضا را گرد هم می‌آورد تا طی پروژه‌ای موسوم به Frontier Development Lab به‌اختصار FDL یکدیگر را یاری نمایند. FDL پروژه‌ای در ارتباط با گسترش فناوری‌های هوش مصنوعی برای علم فضا است که تیم‌هایی را به منظور انجام پژوهش‌هایی در این زمینه از سراسر جهان گرد هم می‌آورد.

شاون دوماگال گلدمن (Shawn Domagal-Goldman)، دیگر اخترزیست‌شناس ناسا، درباره پروژه FDL اظهار می‌کند: «این پروژه مانند کنسرتی است که در آن نوازندگان بسیار خوبی با سازهای مختلف به همکاری می‌پردازند. ما در این پروژه یک گروه بسیار خوب را در کنار خود داریم که با یکدیگر مشارکت می‌کنند.»

دوماگال گلدمن و آرنی در سال ۲۰۱۸ به آموزش گروه‌های پروژه FDL پرداختند و توانستند یک روش مبتنی بر یادگیری ماشینی ابداع کنند که از شبکه‌های عصبی شبیه به مغز برای تحلیل تصاویر و شناسایی شیمی سیارات فراخورشیدی استفاده می‌کند و این کار را بر اساس طول موج‌های نور که توسط مولکول‌های موجود در جو آن‌ها منتشر می‌شوند، انجام می‌دهد. پژوهشگران با کمک این شبکه‌های عصبی توانستند مولکول‌های بسیاری را در جو سیارات فراخورشیدی شناسایی نمایند و این کار را نسبت به روش‌های متداول، بسیار دقیق‌تر به انجام برسانند.

اگرچه روش مبتنی بر شبکه‌های عصبی هنوز در دست توسعه است اما پژوهشگران باور دارند که شاید این روش روزی بتواند برای بررسی داده‌های به‌دست‌آمده از تلسکوپ‌های فضایی به کار گرفته شود.

آرنی در این زمینه عنوان می‌کند: «روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به ما در انجام بسیاری از کارهای پردازشی یاری رسانند؛ اما این روش‌ها به سرعت جایگزین انسان نخواهند شد زیرا هنوز برای بررسی نتایج، به نیروی انسانی نیاز داریم.»