اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به تلفن‌های همراه می‌آید

1 1,716

شرکت اسپیس‌ایکس به دنبال فراهم کردن امکان استفاده از اینترنت ماهواره‌ای خود روی تلفن‌های همراه است. اسپیس‌ایکس در همین راستا درخواستی را به کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) آمریکا ارسال کرده تا مجوز افزودن فرکانس ۲ گیگاهرتز به سامانه استارلینک را برای استفاده کاربران تلفن همراه دریافت کند؛ این بدان معناست که شاید در آینده نزدیک امکان اتصال تلفن‌های همراه اندروید و iOS به اینترنت ماهواره‌ای فراهم شود.

سیگنال‌هایی که در فرکانس ۲ گیگاهرتز منتقل می‌شوند کمتر در معرض انسداد اجسام بزرگ هستند و بنابراین برای دستگاه‌های کوچکی مانند تلفن‌های هوشمند که اغلب توسط ساختمان‌های بلند احاطه شده‌اند، مناسبند. در درخواست شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک به صراحت به دستگاه‌های تلفن همراه اشاره شده است و احتمالا مردم در سراسر جهان در آینده نزدیک امکان بهره‌گیری از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را روی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های خود خواهند داشت.

در همین رابطه بخوانید: آیا اینترنت ماهواره‌ای به ایران می‌آید؟

استارلینک
نمای ماهواره‌های منظومه مخابراتی استارلینک

خرید حق مالکیت سوارم توسط اسپیس‌ایکس

اسپیس‌ایکس مدتی پیش امتیاز استارت‌آپ آمریکایی سوارم (Swarm Technologies) را خریداری کرد. شرکت ایلان ماسک مدعی است که از طریق فناوری سوارم قادر به ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای روی دستگاه‌های تلفن همراه خواهد بود. ایده اسپیس‌ایکس این است که ماژول‌های کوچکی را به ماهواره‌های فعلی استارلینک متصل کرده و همچنین دستگاه‌‌های کوچکی را برای کاربران تولید کند تا از طریق آن‌ها امکان اتصال تلفن همراه به اینترنت ماهواره‌ای را داشته باشند؛ اما اسپیس‌ایکس به جزئیات چنین دستگاه‌هایی اشاره نکرده است.

سوارم در حوزه اینترنت اشیا ماهواره‌ای فعالیت دارد و پیش از این هزینه خدمات اینترنت ماهواره‌ای خود را ۵ دلار در ماه اعلام کرده که با استفاده از مودم ماهواره‌ای این استارت‌‌آپ موسوم به سوارم تایل (Swarm Tile) با قیمت ۱۱۹ دلار قابل دریافت است. سوارم صاحب یک منظومه ماهواره‌‌ای مخابراتی با نام اسپیس‌بی (SpaceBEE) در مدار لئو بوده که ماموریت آن‌ها ایجاد ارتباطات ماهواره‌ای دو طرفه و رله داده عنوان شده است.

اسپیس‌ایکس از سال ۲۰۱۹ تاکنون نزدیک به ۳ هزار ماهواره اینترنتی را در مدار زمین قرار داده و خدمات‌رسانی به برخی مناطق جهان را از سال گذشته میلادی آغاز کرده است. این شرکت قصد دارد در نهایت ۱۲ هزار ماهواره و در صورت کسب مجوزهای لازم ۴۲ هزار ماهواره را برای پوشش سراسر جهان به مدار تزریق کند.

منبع spaceexplored moeara techupdate
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=68552
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آقای کاف
آقای کاف
1 سال قبل

درود بر ایلان ماسک .