تهیه نقشه‌ مواد خام فضایی برای استخراج منابع اجرام آسمانی

3 719

دانشمندان جمهوری چک در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک نقشه‌ از مواد خام در فضا هستند. طی پروژه «آزمایشگاه فضایی برای ابزارها و کاربردهای متغیر پیشرفته» (SLAVIA) محققان قصد دارند فناوری‌هایی را جهت اکتشاف و استخراج مواد خام در ماه و سیارک‌ها بررسی کنند. ماه، سایر سیاره‌ها و سیارک‌ها دارای تنوع غنی از مواد معدنی، گازها و آب هستند که می‌شود از آن‌ها برای تامین مواد خام، انرژی و مواد غذایی برای حفظ زندگی انسان و امکان اکتشاف در اعماق فضا استفاده کرد.

پتر کاپون (Petr Kapoun)، رهبر کنسرسیوم شرکت‌ها در مذاکرات مربوط به این پروژه، می‌گوید: «ما می‌خواهیم در عرض چند سال نقشه‌ای از منابع در فضا ایجاد کنیم؛ به‌طوری که اگر روزی برای استخراج منابع به فضا رفتیم دقیقا بدانیم کجا باید برویم.» به‌گفته مارتین فروس (Martin Ferus)، از آکادمی علوم چک (Czech Academy of Sciences)، این اندازه‌گیری‌ها در فاصله ۶۰۰ کیلومتری از سطح زمین صورت خواهد گرفت. بنابراین نتایج بسیار دقیق‌تری نسبت‌به زمانی که دانشمندان روی زمین این اندازه‌گیری‌ها را انجام می‌دهند، ارائه می شود.

در همین رابطه بخوانید: سیارکی که ارزش فلزات آن معادل یک میلیون برابر اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۹ است!

در پروژه مذکور از دو ماهواره ۲۰ کیلوگرمی استفاده می‌شود که هر کدام حامل سه دستگاه برای کاوش قطعات سیارک‌ها و مواد بین‌سیاره‌ای واردشده به جو زمین خواهند بود. ماهواره‌ها شامل یک دوربین فراطیفی هستند که ترکیب شهاب‌سنگ‌ها و سیارک‌های نزدیک زمین را هنگام ورود به جو سیاره تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. آن‌ها همچنین از یک طیف‌سنج جرمی که مستقیما ذرات جداشده در مدار را تجزیه‌وتحلیل می‌کند، بهره خواهند برد. برای درک بهتر نحوه رفتار این‌گونه زباله‌های فضایی، ماهواره‌ها حامل یک آنتن رادیویی برای نظارت بر پلاسما هستند.

این نخستین طرح فضایی ملی جمهوری چک محسوب می‌شود که از سوی آژانس فضایی اروپا (ESA) دریافت شده است و انتظار می‌رود به پرتاب دو ماهواره طی مدت چهار سال بیانجامد. ESA قرار است طی پنج سال آینده بیش از ۴۶ هزار دلار روی ماموریت‌های فضایی معینی که از جمهوری چک خواسته است، سرمایه‌گذاری کند.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63878
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عشق فضا
عشق فضا
2 سال قبل

اون سیارکه خیلی جالبه ولی واقعا میتونن برن منابعش رو بیارن زمین؟؟

عادل
عادل
2 سال قبل

فکر کنم اخرش جنگ بشه سرهمچین منابعی