شروع عکاسی نجومی با عکاسی از رد ستاره‌ها

2 741

اگر به عکاسی نجومی علاقمند هستید، تلاش برای عکاسی از رد ستارگان (Star Trail) یک شروع عالی محسوب می‌شود. رد ستارگان تصاویری با نوردهی طولانی هستند که حرکت ستارگان را در آسمان شب نشان می‌دهند. این روش مانند سایر روش‌های عکاسی‌ نجومی، نیاز به برنامه‌ریزی و دانش فنی دارد تا درست انجام شود. در اینجا بهترین تنظیمات دوربین و نکات عکاسی برای این کار را می‌خوانیم.

در همین رابطه بخوانید: اگر به فراگیری عکاسی نجومی علاقه‌مندید کلیک کنید

تجهیزات مورد نیاز عکاسی رد ستارگان

مهم‌ترین وسیله برای عکاسی رد ستارگان یک سه‌پایه محکم و خوب به‌دلیل نوردهی‌های طولانی و پایداری دوربین در باد است. سه‌پایه‌های Manfrotto و Peak Design گزینه‌های خوبی هستند.

برای بهترین کیفیت تصاویر رد ستارگان، دوربین فول فریم انتخاب خوبی است. دوربین‌های المپوس (Olympus) دارای ویژگی به‌نام Live Composite هستند که به‌وسیله آن می‌توانید با ایجاد تدریجی عکس، تصاویر رد ستارگان را در دوربین ایجاد کنید.

اگر می‌خواهید تصاویری چشمگیر از رد ستارگان به‌ثبت برسانید، به یک لنز زاویه‌باز مثل Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM نیاز دارید. فاصله کانونی معمولی از ۱۰ تا ۳۵ میلی‌متر، بسته به میزان چشم‌انداز و آسمان متغیر است. البته می‌توانید با لنز تله‌فوتو (telephoto) برای زمان‌های نوردهی کوتاه نیز عکاسی کنید. لنز شما باید اپرچر گسترده‌ای در حدود f2.8 – f4 داشته باشد تا حداکثر نور ممکن به تصویر شما وارد شود. توصیه می‌کنیم پول خود را برای خرید یک لنز جدید به‌جای یک دوربین جدید خرج کنید.

روی خرید یک فاصله‌سنج (Intervalometer) سرمایه‌گذاری کنید. فاصله‌سنج یک شاتر از راه دور قابل برنامه‌ریزی است که از لرزش دوربین جلوگیری می‌کند و زمان نوردهی، فاصله زمانی بین هر عکس و تعداد کل عکس‌هایی را که می‌خواهید بگیرید، تنظیم می‌کند. Canon TC-80N3 بهترین محصول بازار است. Yongnuo هم برخی محصولات ارزان‌تر را تولید می‌کند که برای شروع عالی هستند.

همچنین به کارت‌های حافظه با کیفیت خوب، باتری‌های اضافی و یک چراغ برای تمرکز و ایمنی نیاز دارید.

عکس نجومی

آمادگی برای عکاسی از رد ستارگان

مانند تمام عکاسی‌های نجومی، شما باید تا حد امکان از آلودگی نوری و پوشش ابری سنگین دور باشید. می‌توانید از رد ستارگان درون شهر عکس بگیرید، اما ستاره‌های زیادی دیده نمی‌شوند. از مکانی که می‌خواهید در آن به عکاسی بپردازید در روز بازدید کنید. PhotoPills یک اپلیکیشن برنامه‌ریزی عکاسی است که شما با آن می‌توانید در مکان و زمان مناسب برای عکاسی اقدام کنید.

در همین رابطه بخوانید: تصویر عکاس ایرانی در میان تصاویر برگزیده مسابقه عکاسی نجومی سال ۲۰۲۱

گرفتن عکس از رد ستارگان

قبلا با باز گذاشتن شاتر برای مدت طولانی، از رد ستارگان عکس می‌گرفتیم. حسگرهای دوربین دیجیتال اگر زمان زیادی باز بمانند داغ می‌شوند. بنابراین، بهترین کار این است که تعداد زیادی عکس با نوردهی کوتاه‌تر بگیرید و سپس آن‌ها را کنار هم قرار دهید. برای کسب نتیجه بهتر، باید حدود ۵۰ تا ۱۰۰ نوردهی در هر ۳۰ ثانیه بگیرید. اگر این کار برایتان سخت است با ۱۰ تا ۲۰ نوردهی در حدود ۳ دقیقه شروع کنید.

همیشه با فرمت RAW عکاسی کنید و مطمئن شوید که کاهش نویز دوربین را خاموش کرده‌اید. اگر آن را روشن بگذارید، در نهایت شکاف‌های کوچکی در رد ستارگان می‌بینید. از لنز واید بر روی حداکثر اپرچر خود استفاده کرده (در حالت ایده‌آل f2.8 – f4) و برای شروع با ISO 800 عکاسی کنید. اگر نور کافی به دوربین خود نمی‌دهید، ممکن است نیاز به افزایش ISO داشته باشید. لنز خود را روی فوکوس دستی تنظیم کنید یا آن را تا بی‌نهایت pre-focus کنید. می‌توانید چراغ‌قوه را روی چیزی در فاصله ۲۰ متری بتابانید و فوکوس خودکار کنید و سپس به‌حالت دستی برگردید. مطمئن شوید که قبل از شروع چند عکس آزمایشی گرفته‌اید و برای بررسی دقیق‌بودن فوکوس خود زوم کنید.‌

ترکیب‌بندی تصاویر رد ستارگان بسیار مهم است. شما به یک سوژه در پیش‌زمینه خود نیاز دارید تا رد ستارگان را در اطراف قرار دهید. تپه‌ها، کوه‌ها، درختان، ساختمان‌ها و هر چیزی که آسمان شما را قاب کند و بیننده را به‌سمت تصویر بکشاند، ایده‌آل است. هنگامی‌که برای شروع عکاسی آماده شدید، مطمئن شوید که باتری تازه‌ای در دوربین دارید؛ فاصله‌سنج خود را تنظیم کرده و شروع به عکس‌گرفتن کنید. شما می‌توانید با یک کنترل از راه دور معمولی عکس بگیرید، اما باید عواملی مثل زمان‌بندی را دستی تنظیم کنید.

عکاسی نجومی آماتوری

ویرایش تصاویر رد ستارگان

نرم‌افزار Adobe Photoshop برای کار با تصاویر رد ستارگان کمی سخت است. تصاویر را در Camera Raw باز کنید، اولین تصویر را انتخاب کرده و آن را مطابق میل خود ویرایش کنید. سپس تمام تصاویر را انتخاب نموده، کلیک راست کرده و Develop Settings > Previous Conversion را انتخاب کنید. این کار تمام تصاویر شما را یکسان ویرایش می‌کند.

درحالی‌که عکس‌ها هنوز انتخاب شده‌اند، روی Tools > Photoshop > Load files into Photoshop layers کلیک کنید. اکنون عکس‌ها در یک تصویر با چندین لایه بارگذاری می‌شوند. از لایه پایین شروع کنید. گزینه Layer Blending Options و سپس Lighten را انتخاب کنید. همان‌طور که این کار را برای هر لایه تکرار می‌کنید، شاهد ظاهرشدن رد ستارگان بیشتری خواهید بود. اگر مسیری وجود دارد که نمی‌خواهید ظاهر شود، می‌توانید از brush tool استفاده کرده و روی آن‌ها را با مشکی رنگ کنید. در نهایت، تصویر خود را flatten کنید.

اگر فتوشاپ ندارید، StarStax یک نرم‌افزار رایگان خوب است که تصویر رد ستارگان را در حدود پنج دقیقه آماده می‌کند.

در همین رابطه بخوانید: تصویر نجومی روز ناسا

منبع space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63355
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدسعید
محمدسعید
2 سال قبل

با موبایل هم میشه عکس از ستاره ها گرفت؟

اسپاش
2 سال قبل
پاسخ به  محمدسعید

سلام
بله اما موبایل بیشتر برای عکاسی از سوژه‌هایی مثل طلوع و غروب و یا شفق قطبی کاربرد داره و برای ستاره‌ها تو اوقات خیلی تاریک و از ستاره‌های پرنور شاید بشه عکس‌هایی با وضوح مناسب گرفت