چالش آژانس فضایی اروپا برای استفاده از هوش مصنوعی در بررسی تصاویر ماهواره‌ای

0 78

آژانس فضایی اروپا (ESA) قصد دارد چالشی را برگزار کند که طی آن گروهی از متخصصان بین‌المللی حوزه هوش مصنوعی، ضمن بررسی تصاویر ماهواره‌ای این آژانس، از آن‌ها برای توسعه الگوریتم‌هایی به‌منظور نشان دادن تاثیر فعالیت بشر بر زمین استفاده می‌کنند.

در این چالش به‌نام «هوش مصنوعی برای چالش زمین» (AI for Earth Challenge) که از ۱سپتامبر (۱۰شهریور) سال جاری میلادی شروع شده و تا ۲۹اکتبر (۷آبان) ادامه دارد، حدود ۳۰ متخصص حوزه هوش مصنوعی به سوال‌ها در این خصوص پاسخ خواهند داد تا مردم بیشتر از تاثیر فعالیت انسان بر زمین آگاه شوند.

شرکت‌کنندگان در چالش مذکور از کارشناسان آژانس فضایی اروپا نحوه استفاده از داده‌های تصاویر ماهواره ای برای نظارت بر زمین را خواهند آموخت و دانشمندان بخش رصد زمین آژانس مذکور نیز در این فرایند به محققان و دیگر شرکت‌کنندگان کمک می‌کنند. همچنین محققان به بخشی از داده‌های ماهواره سنتینل-۲ (Sentinel-2) این آژانس که در دسترس عموم قرار ندارد، دسترسی خواهند داشت. برای شرکت در این چالش می‌توان از اینجا اقدام کرد.

سنتینل-۲ جزو ماهواره‌های پروژه‌ رصد زمین بوده که توسط آژانس فضایی اروپا و به‌عنوان بخشی از برنامه کوپرنیک (Copernicus) به‌منظور بهبود ماموریت‌های دیده‌بانی زمین و پشتیبانی از خدماتی مانند پایش جنگل‌ها، بررسی تغییرات پوشش زمین و مدیریت بلایای طبیعی توسعه یافته‌ است. این پروژه شامل دو ماهواره یکسان سنتینل-۲ای (Sentinel-2A) و سنتینل-۲بی (Sentinel-2B) است که به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ در مدار لئو قرار گرفته‌اند.

ماهواره‌های مذکور با وزن ۱۱۳۰ کیلوگرم و طول عمر ۷ سال دارای باس ماهواره‌ای استروباس-ال (AstroBus-L) هستند و شرکت اروپایی ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) آن‌ها را ساخته است. همچنین قدرت تفکیک مکانی این دو ماهواره ۱۰-۲۰ متر بوده و دارای میدان دید ۲۹۰ کیلومتر هستند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56227
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها