زیباترین تصاویر سیاره زمین از فضا

3 10,684

زمین سومین سیاره از خورشید و تنها جرم نجومی شناخته‌شده تاکنون محسوب می‌شود که حیات دارد. در حالی که حجم زیادی از آب را می‌توان در سراسر اجرام مختلف از جمله سیاره‌ها و قمرهای منظومه شمسی یافت، تنها سیاره زمین آب سطحی مایع را در بر گرفته است. حدود ۷۱ درصد از سطح کره خاکی را اقیانوس‌ها تشکیل می‌دهند که یخ‌های قطبی زمین، دریاچه‌ها و رودخانه‌های کوتوله را شامل می‌شوند.

۲۹ درصد باقی مانده از سطح زمین را نیز خشکی‌ها فرا گرفته‌اند که از قاره‌ها و جزایر تشکیل شده‌اند. لایه سطحی زمین از چندین صفحه تکتونیکی شکل گرفته که به آرامی در حال حرکتند و تعامل آن‌ها موجب ایجاد رشته کوه‌ها، آتشفشان‌ها و زلزله‌ها می‌شود. هسته بیرونی مایع زمین نیز میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند که مغناطیس کره زمین را شکل می‌دهد و بادهای مخرب خورشیدی را منحرف می‌کند.

اما سیاره زیبای ما از فضا چگونه به نظر می‌رسد و تصاویر آن در اوقات مختلف شبانه‌روز چه منظره‌ای دارند؟ مجموعه زیر شامل تصاویر مشهور و مختلفی از گالری عکس زمین از فضا است؛ از عکس معروف طلوع زمین (Earthrise) گرفته تا تصاویری از سیاره که از دورترین نقاط منظومه شمسی، توسط فضاپیماهای مختلف ناسا به ثبت رسیده‌اند.

تصویر زمین

اولین تصویر زمین از فضا که سطح سیاره را در کنار تاریکی فضا، نشان می‌دهد.

تصویری دیگر که در دهه ۴۰ میلادی با روش پرتاب موشک به خارج از جو زمین تهیه شده است.

در سال ۱۳۲۵ گروهی از دانشمندان برای مشاهده‌ی زمین از فضا، فضاپیمایی را به خارج از جو سیاره فرستادند که دوربینی ۳۵ میلی‌متری به آن متصل شده بود؛ این موشک به ارتفاع ۱۰۵ کیلومتری که ۵ برابر مسافت‌های طی شده پیشین بود، رفت و اولین تصویر زمین از فضا را ثبت کرد.

در همین رابطه بخوانید: زمین از ماه چگونه دیده می‌شود

عکس از سیاره زمین

اولین عکس «طلوع زمین» که در سال ۱۳۴۵ ثبت شد.

عکس دیگری از سری «طلوع زمین»-سال ۱۳۴۷

در سال‌های پس از این اتفاق صدها تصویر دیگر با پرتاب فضاپیما گرفته شدند، اما تا دهه ۶۰ میلادی هیچ عکسی وجود نداشت که تصویر زمین را از نزدیکی ماه نشان دهد؛ این عکس که در ماموریت آپولو -۸ گرفته شد، «طلوع زمین» نام گرفت و به اولین مورد از سری تصاویر ثبت‌شده از این زاویه مبدل شد.

عکس سیاره زمین

عکس مشهور «تیله آبی»

در دهه ۶۰ میلادی فضانوردان در ماموریت‌های آپولو چندین تصویر زمین از فضا را از زوایا و فواصل مختلف به ثبت رساندند، اما به جرات می‌توان گفت که تاثیرگذارترین تصویر زمین از فضا و یکی از تاریخی‌ترین عکس‌هایی که تاکنون ثبت شده‌اند، مربوط به ماموریت آپولو ۱۶ در سال۱۳۵۱ می‌شود و تیله آبی (Blue Marble) نام دارد.

تصویری ترکیبی که در سال ۱۳۹۱ برای زنده کردن یاد تصویر اصلی «تیله آبی»، از سوی ناسا منتشر شد.

«تیله سیاه» که آمریکای شمالی و جنوبی را در شب به تصویر کشیده است.

عکس تیله آبی به دفعات و در زمان‌های مختلف ثبت مجدد شده است و آخرین بار در سال 1391 بود که ناسا تیله سیاه (Black Marble) را به عنوان جدیدترین عکس زمین از فضا که به این شیوه تهیه شده، در اختیار عموم قرار داد. این عکس قسمتی از زمین در شب را نشان می‌دهد که با نور شهرها روشن شده است.

تصویر «نقطه آبی کمرنگ» که زمین را از دورترین فاصله قابل رویت نشان می‌دهد.

تصویری دیگری از سری تصاویر «نقطه آبی کمرنگ»؛ زمین نقطه محو قسمت سمت راست تصویر است.

با پیشرفت‌های علم فضانوردی، بشر قادر شد تا از زمین دورتر و دورتر شود و تصاویری منحصر به فرد از سیاره آبی را در فضای بی‌انتها، به ثبت رساند؛ شاید با عکس‌های زمین از فضا که از نزدیکی حلقه‌های زحل و یا سیاره عطارد تهیه شده‌اند آشنا باشید، اما جالب است بدانید که مشهورترین مورد از این سری تصاویر نقطه آبی کمرنگ (Pale Blue Dot) نام دارد که در سال ۱۳۶۹ توسط وویجر-۱ (Voyager-1) و از فاصله ۶ میلیارد کیلومتری زمین به ثبت رسیده است.

زیباترین تصاویر سیاره زمین از فضا

در اینجا عکس‌های سیاره زمین از فضا را مشاهده می‌کند که توسط فضانوردان ماهر مستقر در ایستگاه فضایی بین‌‌المللی به ثبت رسیده‌اند. موقعیت ایستگاه فضایی را ببینید.

 

 

 

 

 

 

 

 

تایم‌لپس‌های زیبا از زمین

 

 

با تمام این تفاسیر مهم‌ترین نکته در مورد مشاهده تصاویر زمین از فضا، چه به صورت تایم لپس و چه به صورت تصاویر کلاسیک و عکس‌هایی که از دورترین نقاط ممکن تهیه شده‌اند، دید و تصوری است که از عظمت کیهان به ما منتقل می‌شود؛ دیدن این تصاویر ذهن افراد جامعه را در مورد اتفاقات خارج از جو زمین و ابعاد واقعی جهان، بازتر می‌کند.

عکس سیاره زمین از فضا

تصویر زمین از فضا تهیه‌شده توسط خدمه ماموریت آپولو ۱۰ در سال ۱۳۴۸

تصویر زمین برای ادای احترام به «طلوع زمین»-سال ۱۳۸۸

اولین عکس زمین و ماه در یک فریم، ثبت‌شده توسط وویجر-۱ در سال ۱۳۵۶

تصویری دیگر از زمین و ماه-سال ۱۳۷۷

در سال ۱۳۸۲ فضاپیمایی در مسیر حرکت به مریخ، این عکس را از زمین و تنها قمرش به ثبت رساند.

عکس زمین و سمت پنهان ماه که توسط مدار گردی چینی در سال ۱۳۹۳گرفته شد.

تصویر زمین که فضاپیمای اروپایی روزتا (Rosetta) سال ۱۳۸۸ آن را ثبت کرده است

این تصویر، زمین را از نزدیکی سیاره عطارد نشان می‌دهد.

خصوصیات سیاره زمین

جو زمین بیشتر از نیتروژن و اکسیژن تشکیل شده است. انرژی خورشید نیز در نواحی گرمسیری به میزان بیشتری نسبت به مناطق قطبی دریافت شده و به واسطه گردش جوی و اقیانوسی دوباره توزیع می‌شود. بخار آب به طور گسترده در جو وجود دارد و ابرهایی را تشکیل می‌دهد که بیشتر سیاره را می‌پوشانند.

گازهای گلخانه‌ای موجود در جو مانند دی اکسید کربن بخشی از انرژی خورشید را در نزدیکی سطح به دام می‌اندازند. آب و هوای یک منطقه توسط عرض جغرافیایی و همچنین ارتفاع و نزدیکی به اقیانوس‌ها کنترل می‌شود. همچنین آب و هوای شدید مانند طوفان‌های استوایی، رعد و برق و امواج گرما در بیشتر مناطق سیاره زمین رخ داده و زندگی ساکنان آن را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

زمین یک بیضوی با محیطی در حدود ۴۰ کیلومتر بوده که متراکم‌ترین سیاره در منظومه شمسی محسوب می‌شود و از میان چهار سیاره سنگی، بزرگترین و پرجرم‌ترین است. سیاره زمین حدود هشت دقیقه نوری از خورشید فاصله دارد و به دور آن می‌چرخد؛ رویدادی که یک سال (حدود ۳۶۵.۲۵ روز) طول می‌کشد تا یک دور کامل طی شود. زمین در زمان تقریبا یک روز (حدود ۲۳ ساعت و ۵۶ دقیقه) به دور محور خود می‌چرخد. محور چرخش زمین نسبت به خط عمود بر صفحه مداری آن به دور خورشید کج شده و موجب ایجاد فصل‌های سال می‌شود.

کره خاکی همچنین دارای یک قمر به نام ماه بوده که در فاصله ۳۸۰ هزار کیلومتری به دور زمین می‌چرخد و پهنای آن تقریبا یک چهارم زمین است. ماه به واسطه پدیده قفل جزر و مدی همواره با یک سمت خود که سمت پیدا نام دارد، رو به زمین است، باعث جزر و مد می‌شود و محور زمین را تثبیت می‌کند.

زمین بیش از ۴.۵ میلیارد سال پیش شکل گرفت و در طول یک میلیارد سال اول تاریخ خود، در آن اقیانوس تشکیل شد و سپس حیات در آن پدید آمد. حیات در سطح کره خاکی گسترش یافت و تاثیرگذاری آن بر جو و سطح زمین آغاز شد که منجر به «رویداد بزرگ اکسیداسیون» (Great Oxidation Event) در دو میلیارد سال پیش گردید. پیدایش انسان‌ها نیز از ۳۰۰ هزار سال پیش شروع شد و اکنون کره خاکی ما میزبان حدود ۸ میلیارد نفر از جمعیت بشر است.

منبع dgetnews wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4100
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
3 سال قبل

ولی خداییش خیلی فیک به نظر میرسه

اسپاش
2 سال قبل

نه خیالتون راحت! فیک نیست 🙂

بی نام
بی نام
3 سال قبل

واقعا عالی بود ????