کشف یک لکه خورشیدی به‌اندازه مریخ که در حال چرخش به‌سمت زمین است

0 228

یک ستاره‌شناس آماتور از کشف یک لکه خورشیدی به‌اندازه مریخ خبر داد که در حال چرخش به‌سمت زمین است و شراره‌های خورشیدی ناشی از آن می‌تواند بر ارتباطات رادیویی، جی‌پی‌‌اس و شبکه برق تاثیر بگذارد. مارتین وایز (Martin Wise) این لکه خورشیدی جدید را از شهر ترنتون (Trenton) در ایالت فلوریدای آمریکا رصد و ثبت کرد. وی این تصویر را با یک تلسکوپ هشت اینچی و با استفاده از فیلترهای خورشیدی گرفته است.

این لکه خورشیدی که AR2770 نامگذاری شده، دارای یک هسته تاریک به‌اندازه قطر مریخ بوده و شماری از لکه‌های کوچک به‌اندازه دهانه آتشفشان در سطح آن وجود دارد. AR2770 از اعضای چرخه خورشیدی ۲۵ (دوره ۱۱ ساله جدید فعالیت الکترومغناطیسی خورشید) بوده و با شراره‌های خورشیدی جزئی مشاهده شد.

گرچه AR2770 شراره‌های خورشیدی به‌اصطلاح «کُشنده» (killer) تولید نکرده، کارشناسان از نزدیک مراقب آن هستند تا در صورت بروز چنین پدیده‌ای که می‌تواند در ارتباطات رادیویی، جی‌پی‌اس و شبکه‌های برق اختلال ایجاد کند، آماده باشند. AR2770 تابه‌حال تعدادی شراره‌ خورشیدی طبقه B را منتشر کرده که امواج یونیزه‌‌کننده کوچکی را به جو زمین فرستاده است. شراره‌های خورشیدی طبقه B کم‌‌شدت‌‌ترین شراره‌های خورشیدی محسوب می‌شوند.

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15658
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها