کره ماه به مدت ۲۰۰ میلیون سال دارای اقیانوس ماگما بوده است

0 339

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که قمر زمین احتمالاً به‌مدت ۲۰۰ میلیون سال اقیانوس ماگما داشته و این زمان بسیار طولانی‌تر از آن چیزی است که دانشمندان پیش‌تر تصور می‌کردند. دانشمندان گمان می‌کنند زمین در حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش به‌وجود آمده و ماه کمی بعد آن شکل گرفت است. ماه ناشی از برخورد دو پیش‌سیاره است؛ یکی از آن ها زمین نوپا و دیگری یک جرم آسمانی به‌اندازه مریخ با نام تیا (Theia) می‌باشند. تیا یک سیاره فرضی در منظومه شمسی اولیه بوده که حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش با زمین برخورد کرده ‌است.

ماکسیم موریس (Maxime Maurice)، دانشمند سیاره‌شناس مرکز هوافضای آلمان (German Aerospace Center) و نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: «نتیجه مهم چنین فرضیه‌ای این است که ماه اولیه که از بقایای این برخورد شدید تشکیل شده، به اندازه‌ای گرم بود که گوشته سنگی آن تا حد زیادی ذوب شده و آنچه را ما اکنون اقیانوس ماگما (magma ocean) می‌نامیم، تشکیل داده است.» تحقیقات پیشین شواهدی از چنین اقیانوس ماگمایی در ماه اولیه در ترکیبات پوسته قمری را نشان داده بود.


موریس در ادامه اظهار می‌کند: «در حالی که ایده اقیانوس ماگمای اولیه در ماه بسیار پذیرفته شده است، مشخص نیست دقیقاً چه زمانی که شروع به جامد و محکم شدن نموده است. مدل‌های قبلی نشان می‌داد که این روند نسبتاً سریع انجام شده و برخی گفته‌اند ده‌ها میلیون سال به‌طول انجامیده است.»

در پژوهش جدید، محققان مدلی را برای بررسی زمان آغاز استحکام اقیانوس ماگما ماه اولیه تهیه کردند و تأثیر بسیاری از فرآیندهای رخ داده در آن زمان را بررسی نمودند که برخی از این فرایندها تاکنون اصلاً مورد مطالعه قرار نگرفته بودند. یکی از این فرایندها همرفت گوشته زمین (Mantle convection) بود. همرفت گوشته زمین، خزش بسیار آهسته گوشته جامد سیلیکاتی زمین است که ناشی از جریان‌های همرفت حامل گرما از درون سیاره به سطح آن می‌باشد.


در انتها محققان دریافتند که اقیانوس ماگما ماه ظاهراً طی بازه زمانی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون سال مستحکم شده و در حدود ۱۰ برابر بیشتر از آنچه که قبلاً تصور می‌شد این روند ادامه داشته است. آن‌ها همچنین تخمین زدند که ماه ممکن است بین ۴.۴ تا ۴.۴۵ میلیارد سال پیش تشکیل شده باشد که این زمان ۵۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون سال دیرتر از آن چیزی است که قبلاً در نظر گرفته شده بود. زمان تشکیل ماه بسیار نزدیک به زمان تشکیل هسته زمین است؛ بنابراین محققان می‌گویند بین رخداد شکل‌گیری ماه و تشکیل هسته زمین پیوند محکمی وجود دارد.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15516
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها