ایلان ماسک: اسپیس‌ایکس نسل بعدی تلسکوپ‌های فضایی را پرتاب خواهد کرد

0 416

ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل اسپیس‌ایکس (SpaceX)، در واکنش به نگرانی‌ها درباره‌ تأثیر ماهواره‌های اینترنتی منظومه استارلینک (Starlink) بر رصدهای نجومی گفت: «فضاپیمای استارشیپ (Starship) می‌تواند تلسکوپ‌های نسل بعدی را به فضا منتقل کند.» ماسک طی کنفرانسی با کمیته‌ آکادمی ملی علوم و مهندسی و پزشکی تمایل خود را برای همکاری با اخترشناسان در زمینه‌ رصد عمیق‌تر فضا و حتی شاید به‌دست‌آوردن تصاویر واضح‌تر از سیاره‌های فراخورشیدی بالقوه سکونت‌پذیر اعلام کرد.

جلسه‌ کمیته‌ یادشده بخشی از مرور ده‌سالانه‌ای بود که ناسا و دیگر سازمان‌های دولتی و دانشمندان از طریق آن تلاش می‌کنند اولویت‌های پژوهش‌های نجوم و اخترفیزیک را تعیین کنند. ماسک به این نشست دعوت شد تا نگرانی‌ها درباره‌ اختلال‌های پیش‌آمده در اثر منظومه‌های ماهواره‌ای بزرگ نظیر استارلینک را برطرف کند.

درخشندگی ماهواره‌های اسپیس‌ایکس در آسمان به‌قدری زیاد بوده که امکان مشاهده‌‌ آن‌ها از روی زمین امکان‌پذیر است. این ماهواره‌ها در طول یک سال گذشته موجب برخی اختلال‌ها در رصد‌های نجومی شده‌اند؛ اما ماسک می‌گوید ماهواره‌های بعدی استارلینک که به‌زودی پرتاب خواهند شد، به دستگاه‌های کاهش‌دهنده‌ نور مجهز می‌شوند. به‌گفته‌ رئیس اسپیس‌ایکس، ماهواره‌های «آفتاب‌گیر» (VisorSat) استارلینک به سایبانی مجهز شده‌اند تا مانع از بازتاب نورخورشید از آنتن‌هایشان شوند. 

ماسک علاوه‌بر تضمین کاهش تأثیر ماهواره‌ها بر اخترشناسی، ایده‌ همکاری روی «رصدخانه تصویربردار سیاره‌ها در مدار» را مطرح کرد. چنین تلسکوپ‌هایی در مدارهایی بسیار بالاتر از مدار نزدیک زمین که محل گردش ماهواره‌های استارلینک است، به دور کره خاکی خواهند چرخید؛ از‌این‌رو، خطر اختلال ناشی از ابرمنظومه‌های ماهواره‌ای، رصدهای آن‌ها را تهدید نخواهد کرد.

ماسک در پایان اظهار امیدواری کرد فضاپیمای نسل بعدی استارشیپ در چند سال آینده پروازهای منظم انجام دهد. او گفت: «استارشیپ فرصت انتقال تلسکوپ‌های فضایی بیشتر به مدار را با هزینه‌ای بسیار کمتر فراهم خواهد کرد.» ماسک افزود: «اگر بتوانیم دست‌کم تلاش کنیم تا از برخی سیاره‌ها تصویربرداری کنیم؛ تلسکوپ‌ها باید عملکرد بهتری ارائه دهند.»

منبع زومیت
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15142
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها