شناسایی اولین موج گرانشی حاصل از ادغام سیاه‌چاله دوتایی با اجرامی نابرابر

0 360

محققان مؤسسه مکس پلانک (Max Planck Institute) آلمان موفق به شناسایی اولین موج گرانشی حاصل از ادغام یک سامانه سیاه‌چاله دوتایی (Binary black hole) با جرم‌های نابرابر شدند. سیاه‌چاله دوتایی از دو سیاه‌چاله که در مدارهای نزدیک به دور یکدیگر می چرخند، تشکیل شده است. همین‌طور که این سیاه‌چاله‌های در گردش امواج گرنشی تولید می‌کنند، مدار آن‌ها افت می‌کند و دوره تناوب مداری کاهش می‌یابد. وقتی آن‌ها به‌اندازه کافی به‌هم نزدیک شوند، در یکدیگر ادغام می‌شوند.

این سامانه موسوم به GW190412 اولین مشاهده از ادغام سیاه‌چاله‌ دوتایی است که در آن دو سیاه‌چاله دارای جرم‌های متفاوت هستند؛ به‌‌طوری‌که جرم یکی از آن‌ها حدوداً ۸ و دیگری ۳۰ برابر خورشید است. چنین اختلاف زیادی بین جرم این دو سیاه‌چاله موجب می‌شود که اخترشناسان بتوانند چندین ویژگی این سامانه مانند فاصله آن‌ها با زمین، زاویه‌ای که به آن‌ها نگاه می‌کنیم و سرعت چرخش آن‌ها در محورشان را با دقت اندازه‌گیری کنند.

GW190412 برای اولین بار توسط آشکارسازهای لایگو (LIGO) و ویرگو (VIRGO) در آوریل۲۰۱۹ مشاهده شد. بررسی محققان نشان داد که این ادغام در فاصله ۱.۹ تا ۲.۹ میلیارد سال نوری از زمین رخ داده است. گفتنی است تمام سیاه‌چاله‌های دوتایی که قبلاً توسط لایگو و ویرگو مورد شناسایی قرار گرفته‌اند، دارای اجرام تقریباً یکسانی بودند.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15115
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها