نمایش تغییرات جنگل‌های آمازون با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای

0 530

آژانس فضایی اوپا (ESA) تصویری از نواحی جنگلی آمازون در ایالت ماتو گروسو (Mato Grosso) برزیل را منتشر کرده که نشان‌دهنده تغییرات این نواحی طی سال‌های اخیر است. تصویر مذکور ترکیبی از سه تصویر راداری جداگانه می‌باشد که توسط ماهواره سنتینل-۱ (Sentinel-1) تهیه شده‌اند و تغییرات در محصولات زراعی و پوشش زمین را نمایش می‌دهند.

این تصاویر شامل قسمت‌های آبی‌رنگ در ۲مه۲۰۱۵، قسمت‌های سبز‌رنگ در ۱۶مارس۲۰۱۷ و نواحی قرمزرنگ در ۱۸مارس۲۰۱۹ به‌ثبت رسیده‌اند. همچنین بخش‌های خاکستری‌رنگ مربوط به نواحی بدون تغییر یا با تغییرات خیلی کم در طول این سال‌ها است.

بخش عمد‌ه‌ای از جنگل‌های گرمسیری در ماتو گروسو از بین‌ رفته و از آن‌ها برای زراعت استفاده شده است. اگرچه این ایالت یکی از بالاترین نرخ‌های جنگل‌زدایی در آمازون برزیل را دارد، اما این روند در حال کند شدن است و گفته می‌شود که اکنون ماتو گروسو یک عامل تعیین‌کننده برای حل مسائل تغییرات اقلیمی در جهان به شمار می‌رود.

گفتنی است سنتینل-۱ یک مأموریت فضایی است که سرمایه‌گذاری آن توسط اتحادیه اروپا (European Union) و امور اجرایی آن توسط آژانس فضایی اروپا در قالب برنامه کوپرنیک (Copernicus) انجام شده است. سنتینل-۱ که شامل مجموعه‌ای از دو ماهواره (Sentinel-1A و Sentinel 1B) می‌باشد مجهز به رادار دهانه ترکیبی در باند سی است که به آن توانایی تصویربرداری در تمامی ساعات شبانه‌روز و همه نوع شرایط آب و هوایی را می‌دهد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14454
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها