دنباله‌دار، خوشه‌های ستاره‌ای، سحابی‌ها

0 394

در این عکس دنباله‌دار  گیاکوبینی-زینر ۲۱‌پی ( Giacobini–Zinner 21P) جلب‌توجه می‌کند. اگرچه عکس با لنز تله فوتو از خوشه ستاره‌ای و صورت فلکی ارابه‌ران مملو از سحابی گرفته‌شده است اما دنباله‌دار به‌وضوح دیده می‌شود. 
در تاریخ ۹سپتامبر به هنگام شب، دنباله مایل به سبز و افشان آن با ستاره‌های رنگارنگ و پرتوهای مایل به قرمز سحابی‌ها در امتداد راه شیری تضاد ایجاد کردند. در اینجا، دنباله‌دار در نزدیکی حضیض خورشید و در کم‌ترین فاصله با زمین است، یعنی حدود ۲۰۰نور- ثانیه فاصله دارد. درست در بالای دم دنباله‌دار، خوشه‌های ستاره‌ای معروف صورت فلکی ارابه‌ران در دوردست‌های پس‌زمینه دیده می‌شوند. این خوشه‌ها که ام۳۸ (M38) در سمت چپ مرکز عکس ام۳۶ (M36) تقریباً در سمت راست نام دارند، در فاصله‌ای حدود ۴۰۰۰سال نوری از زمین قرارگرفته‌اند. در سمت چپ بالای عکس ناحیه نشر پرتو آی‌سی ۴۰۵ (IC 405) را می‌بینیم که فقط ۱۵۰۰سال نوری از ما دور است. در سمت راست آن نیز ناحیه نشر پرتو آی سی ۴۱۰ (IC 410) دیده می‌شود که ۱۲۰۰۰سال نوری از زمین فاصله دارد و شهرت آن به خاطر بچه قورباغه‌های کیهانی (cosmictadpoles) محل زایش ستاره‌هاست.
دنباله‌دار گیاکوبینی-زینر که متولد منظومه شمسی خودمان است، دنباله‌داری با گردش متناوب است که هر ۶.۵سال یک‌بار به دور خورشید می‌چرخد.

 
منبع روزنامه اطلاعات
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11193
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها