1397/04/13

توفان در مریخ دره های ۴ میلیارد ساله را آشکار کرد

وقوع توفان در سطح کره مریخ باعث شده شبکه‌ای از دره‌های عمیق و ۳.۸ میلیارد ساله در سطح این سیاره آشکار شود. در روزهای گذشته توفان بسیار شدیدی در سطح کره مریخ رخ داده و وقوع این توفان کشفیات هیجان انگیزی را برای دانشمندان به وجود آورده است. محققان آمریکایی و سوئیسی می‌گویند مجاری و دره‌های عمیقی که به...
توفان در مریخ دره های ۴ میلیارد ساله را آشکار کرد

وقوع توفان  در سطح کره مریخ باعث شده شبکه‌ای از دره‌های عمیق و ۳.۸ میلیارد ساله در سطح این سیاره آشکار شود.
محققان آمریکایی و سوئیسی می‌گویند مجاری و دره‌های عمیقی که به تازگی در سطح سیاره مریخ قابل رویت شده نزدیک به ۴ میلیارد سال قبل در سیاره مذکور شکل گرفته‌اند.
این کشف جدید نشان می‌دهد که فرضیه شباهت‌های جغرافیایی کره زمین و مریخ زیاد است. زیرا دره‌های تازه پدیدار شده در مریخ مشابه با دره‌های مشابهی است که در کره زمین هم وجود دارد.
پهنای برخی از این دره‌ها به ۱۹ کیلومتر و عمق تعدادی از آن‌ها به ۹۰۰ متر می‌رسد. تعدادی از دره‌های یادشده شاخه شاخه شده و از یکدیگر منشعب می‌شوند.
محققان می‌گویند پدیدار شدن دره‌های یادشده ثابت می‌کند در گذشته دور میزان زیادی آب در سطح کره مریخ جاری بوده و همین امر باعث تراشیده شدن سطح این سیاره و ایجاد دره‌های عمیق در آن شده است. آن‌ها معتقدند هیچ بعید نیست زمانی دریاچه‌های بزرگی نیز در سطح مریخ موجود بوده باشد.