1397/04/13

توفان در مریخ دره های ۴ میلیارد ساله را آشکار کرد

وقوع توفان در سطح کره مریخ باعث شده شبکه‌ای از دره‌های عمیق و ۳.۸ میلیارد ساله در سطح این سیاره آشکار شود. در روزهای گذشته توفان بسیار شدیدی در سطح کره مریخ رخ داده و وقوع این توفان کشفیات هیجان انگیزی را برای دانشمندان به وجود آورده است. محققان آمریکایی و سوئیسی می‌گویند مجاری و دره‌های عمیقی که به...
توفان در مریخ دره های ۴ میلیارد ساله را آشکار کرد

وقوع توفان  در سطح کره مریخ باعث شده شبکه‌ای از دره‌های عمیق و ۳.۸ میلیارد ساله در سطح این سیاره آشکار شود.
محققان آمریکایی و سوئیسی می‌گویند مجاری و دره‌های عمیقی که به تازگی در سطح سیاره مریخ قابل رویت شده نزدیک به ۴ میلیارد سال قبل در سیاره مذکور شکل گرفته‌اند.
این کشف جدید نشان می‌دهد که فرضیه شباهت‌های جغرافیایی کره زمین و مریخ زیاد است. زیرا دره‌های تازه پدیدار شده در مریخ مشابه با دره‌های مشابهی است که در کره زمین هم وجود دارد.
پهنای برخی از این دره‌ها به ۱۹ کیلومتر و عمق تعدادی از آن‌ها به ۹۰۰ متر می‌رسد. تعدادی از دره‌های یادشده شاخه شاخه شده و از یکدیگر منشعب می‌شوند.
محققان می‌گویند پدیدار شدن دره‌های یادشده ثابت می‌کند در گذشته دور میزان زیادی آب در سطح کره مریخ جاری بوده و همین امر باعث تراشیده شدن سطح این سیاره و ایجاد دره‌های عمیق در آن شده است. آن‌ها معتقدند هیچ بعید نیست زمانی دریاچه‌های بزرگی نیز در سطح مریخ موجود بوده باشد.

نایت اسکای (Night Sky)؛ رصد آسمان و لمس ستارگان

اپلیکیشن نایت اسکای (Night Sky) امکان رصد آسمان با گوشی را فراهم می‌کند و برنامه نجومی کاملی است. اگر به نجوم علاقه دارید یا صرفاً می‌خواهید نام شیء نورانی موجود در آسمان شب را بدانید، نایت اسکای قطعاً برایتان مفید خواهد بود. نایت اسکای برنامه‌ایی کامل برای آشنایی با صُوَر فلکی و اشیای موجود در آسمان است که طراحی کاربر پسند و کارکرد مناسبش حتی برای افرادی جذاب است که به نجوم علاقه ندارند. این اپلیکیشن فقط برای آی‌او‌اس (iOS) عرضه‌شده. قسمت اصلی این برنامه، بخش رصد یا همان صفحه‌ی اصلی‌اش است. این قسمت علاوه بر صورت‌های فلکی و سیاره‌ها، ماهواره‌ها وایستگاه فضایی بین‌المللی را نشان می‌دهد. همچنین با انتخاب اشیای متحرک، مانند سیاره‌ها و ماهواره‌ها، جهت و مدار حرکتشان نمایش داده می‌شود. سایر امکانات این برنامه از قسمت منو ،دکمه‌ی بالا سمت چپ، در دسترس هستند. با انتخاب گزینه‌ی نایت اسکای فور یو (For You) در منو، اطلاعات کامل شرایط رصد را مشاهده می‌کنید. در بالای صفحه، نقشه‌ای از زمان طلوع و غروب صُوَر فلکی مختلف قرار دارد. در قسمت ویزیبل تونایت (Visible Tonight)، زمان طلوع و غروب خورشید و سیاره‌ها را می‌بینید و می‌توانید انتخاب کنید زمان طلوع آن‌ها به شما یادآوری شود. سپس، اطلاعات ایستگاه فضایی بین‌المللی و زمان درخشش ماهواره‌یا یریدیوم (Iridium) را می‌بینید. در بخش پلنتریوم ویزیتز (Planetarium Visits)، محل آسمان‌نماهای نزدیک و اطلاعات آن‌ها نمایش داده‌شده است. در نایت اسکای نیوز (News)، اخبار نجومی، در قسمت ورلد ترولر (World Traveller)، می‌توانید محل مدنظرتان را روی نقشه انتخاب کنید و آسمان را از دید آنجا ببینید. درمجموع، این برنامه حتی در نسخه‌ی مجانی، برنامه‌ای عالی و کامل برای رصد آسمان است و در اپ استور نیز با بیش از ۹۴۰۰۰رأی، امتیاز بسیار خوب۴.۷ را دریافت کرده است.