فضاپیمای دراگون رقیب کپسول فضایی روس‌ها می‌شود

فضاپیماهای شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) و شرکت بویینگ تلاش‌های جدی آمریکایی‌ها برای ارسال فضانورد به ایستگاه فضایی بین المللی و بی‌نیازی از وابستگی به روس‌هاست.
ایلان ماسک (Elon musk)، بنیان گذار شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده کارشناسان درحال انجام تست‌های نهایی برروی فضاپیما دراگون (Dragon) هستند و در چند ماه آینده از آن برای حمل و نقل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده خواهد شد. شرکت بویینگ نیز در حال انجام فعالیت‌های گسترده برای عملیاتی کردن فضاپیمای سرنشین‌دار خود به نام استارلاینر (Starliner) یا (CST-100) طی چند ماه آینده می‌باشد.

اکنون ناسا در ایستگاه زمینی ناسا به نام پلام بروک (Plum Brook) در مرحله انجام آزمایش‌های پایانی فضاپیما مانند مقاومت در برابر دمای شدید و شبیه سازی وضعیت خلا در فضا قراردارد، مقام‌های اسپیس ایکس امیدوار هستند پس از انجام آزمایش‌ها و پرتاب موفقیت آمیز دراگون به فضا، در سال ۲۰۲۴ از این سفینه فضایی برای ارسال خدمه انسانی به سیاره مریخ استفاده شود.
پرتاب ماهواره‌بر دراگون به فضا از مرکز فضایی کندی در فلوریدای آمریکا انجام خواهد شد.

محفظه خلا پایگاه پلوم بروک در اوهایو از ویژگی های منحصربه فردی برخودار است و می‌تواند به خوبی وضعیت ماهواره‌ها و فضاپیماها پس از پرتاب را شبیه سازی کند، البته کارشناسان هنوز زمان قطعی آغاز آزمایش دراگون را اعلام نکرده‌اند.
فضاپیمای دراگون دارای ۴ پنجره است و به مسافران اجازه می‌دهد به مشاهده کره زمین و منظومه شمسی بپردازند، جنس بدنه این سفینه از فیبرکربن  و سایرترکیبات پیشرفته است.
برخلاف نمونه های قبلی فضاپیمای دراگون، نوع جدید قادر است تا انسان را به سیاره مریخ برساند. این ماهواره‌بر گنجایش حمل ۷ فضانورد را دارد و می‌تواند آنها را به کره ماه یا ایستگاه فضایی بین المللی برساند.
تاکنون از نمونه مشابه فضاپیمای دراگون برای حمل تجهیزات و محموله های فضایی به ایستگاه فضایی استفاده شده است.

در ساخت فضاپیمای دراگون از فناوری‌های پیشرفته و پیچیده‌ای استفاده شده است که می‌تواند پس از ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی یا سیاره مریخ برای سوخت‌گیری و استفاده دوباره به زمین باز گردد که این کار سبب کاهش قابل توجه در هزینه‌ها می شود.