1394/02/29

ایجاد پوشش‌های مقاوم به سایش برای صنعت هوافضا در پژوهشگاه مواد وانرژی

محققان پژوهشگاه مواد و انرژی موفق به ایجاد پوشش کامپوزیت فروتیک از کنستانتره ایلمنیت به روش پلاسما اسپری جهت کاربرد در پوشش‌های مقاوم به سایش قابل استفاده در صنایع مختلف مانند خودرو، هوافضا و نفت شدند. علیرضا فیروز بخت، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مواد سرامیک پژوهشگاه مواد و انرژی و مجری طرح در این...
ایجاد پوشش‌های مقاوم به سایش برای صنعت هوافضا در پژوهشگاه مواد وانرژی

محققان پژوهشگاه مواد و انرژی موفق به ایجاد پوشش کامپوزیت فروتیک از کنستانتره ایلمنیت به روش پلاسما اسپری جهت کاربرد در پوشش‌های مقاوم به سایش قابل استفاده در صنایع مختلف مانند خودرو، هوافضا و نفت شدند. علیرضا فیروز بخت، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مواد سرامیک پژوهشگاه مواد و انرژی و مجری طرح در این خصوص گفت: در این پژوهش که برای اولین بار در کشور صورت پذیرفته است، امکان سنتز درجای پوشش کامپوزیتی فعال‌شده از جنس فروتیک به روش پاشش پلاسما مورد بررسی قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

فناوری‌های نوین |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

هواپیمای خورشیدی زفیر رکورد طولانی ترین پرواز را شکست

هواپیمای مبتنی بر انرژی خورشیدی ایرباس رکورد طولانی‌ترین پرواز بدون توقف را شکست. هواپیمای زِفیر اس ( Zephyr S ) در ۱۱جولای (۲۰ تیر ماه) از باند فرودگاهی در آریزونا برخواست و به مدت ۲۵ روز و ۲۳ ساعت و ۵۷ دقیقه به پرواز ادامه داد. سال‌ها پیش نسخه اولیه‌ای از زفیر اس توانسته بود به مدت ۱۱روز به پرواز مستمر ادامه دهد. طول دو بال زفیر اس در مجموع ۲۵ متر است. این هواپیما کمتر از ۷۵ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند تا ۵ برابر وزن خود را حمل کند. هواپیمای خورشیدی ایرباس در کارخانه ای در فارنبورو انگلستان ساخته شده و از فیبرهایی به نازکی موی انسان تشکیل شده است. زفیر اس به گونه‌ای طراحی شده که برای مدت طولانی به پرواز ادامه دهد و در آینده هدف این است که برای ماه‌ها در آسمان باقی بماند. به همین دلیل ایرباس از آن با عنوان «نه کاملاً هواپیما و نه کاملاً ماهواره» یاد می‌کند و در واقع لقب «شبه ماهواره» را به زفیر اس داده است.