تماس دو تاسواره اینسایت با زمین

ناسا (NASA) تأیید کرد دو تاسواره (CubeSat) یا ماهواره‌های مکعبی که کاوشگر مریخ‌نورد اینسایت (InSight) را در سفر تاریخی آن به سمت مریخ همراهی می‌کنند، سالم و روشن هستند.
آژانس فضایی آمریکا می‌گوید اولین سیگنال‌ها را از تاسواره موسوم به  مارکو (MarCO) در تاریخ ۵ مه و دومی را چند ساعت بعد دریافت کرده است.
این دو تاسواره به نام‌های مارکو-آ (MarCO-A) و مارکو-بی (MarCO-B)  که به دو شخصیت کارتونی وال ای و ایوال در رو معروف هستند ز شنبه ۱۵ اردیبهشت توسط فضاپیمای اینسایت در ساعت ۴:۰۵ بامداد به وقت محلی از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا به عنوان بخش نخست یک مأموریت فضایی عمیق از ساحل غربی ایالات متحده آمریکا پرتاب شدند.
اگرچه این دو تاسواره که به اندازه یک کیف‌دستی هستند، اینسایت را در مسیر مریخ همراهی می‌کنند، اما قرار نیست همراه آن روی مریخ فرود بیایند. هدف آن‌ها این است که تعیین کنند که آیا چنین ماهواره‌های کوچک و ساده‌ای می‌توانند در فاصله‌های بین سیاره‌ای کار کنند؟
ناسا می‌گوید سیگنال‌های دریافت شده از تاسواره‌های مارکو به بی‌اطمینانی آن‌ها در مورد شرایط این دو تاسواره پایان داد. چرا که آن‌ها از اواسط ماه مارس، یعنی زمانی که روی موشک اطلس ۵ (Atlas-V) بارگیری شدند، آزمایش نشده بودند.
ناسا نگران این بود که آزمایش نکردن طولانی مدت تاسواره‌ها باعث خالی شدن باتری‌ آن‌ها شده باشد و ماهواره‌ها کارایی لازم را نداشته باشند. با این حال، سیگنال‌های دریافتی ثابت کردند که هر دو آن‌ها سلامت هستند و با موفقیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
اندی کلش، مهندس ارشد مأموریت مارکو گفت: «این سیگنال‌ها نشان می‌دهد که هر دو تاسواره سالم هستند.»
هر دو فضاپیما می‌توانستند پنل‌های خورشیدی خود را قبل از تثبیت مسیر خود، با خورشید هماهنگ کنند و رادیوهای خود را فعال کنند.
ناسا می‌گوید که دو هفته دیگر، سیستم کنترل چک می‌شود، تا ارزیابی کند که این کاوشگرهای کوچک چگونه در معرض انواع مختلف دمای شدید و شرایط سخت و تابش شدید اشعه در فضای عمیق واکنش نشان می‌دهند.
به‌علاوه، این دو تاسواره، آنتن جدید تاشو و همچنین سیستم‌های کنترل مسیر و نیروی محرکه را آزمایش می‌کنند.
اگر همه چیز خوب پیش برود، مارکو-آ و مارکو-بی به عنوان ایستگاه آزمایشی برای کمک به نظارت بر فرودگر اینسایت که وارد جو مریخ می‌شود و در ماه نوامبر روی سطح سیاره سرخ می‌نشیند، عمل خواهند کرد.
جوئل کراجوفسکی، مدیر پروژه مارکو می‌گوید: «ما نگران اما هیجان‌زده‌ایم. تلاش‌های بسیاری در طراحی و آزمایش این اجزای انجام شده بود تا آن‌ها بتوانند در سفر به مریخ زنده بمانند و اطلاعات را در هنگام فرود اینسایت به زمین مخابره کنند.»
وی افزود: «اما هدف بزرگتر ما، کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تطبیق فناوری تاسواره برای مأموریت‌های فضای عمیق در آینده است.»