آیا مسابقه Lunar X Prize گوگل بدون برنده پایان می یابد؟

0 449

بنیاد برگزار کننده مسابقه Lunar X Prize، در ۲۳ ژانویه اعلام کرد که جایزه ۲۰میلیون دلاری برای فضاپیمای فرودآینده بر روی ماه، در پایان ماه مارس، بدون برنده منقضی خواهد شد.
به گفته تیم بنیاد مسابقه، هیچ کدام از پنج تیم فینالیست قادر به پرتاب فضاپیمای خود تا تاریخ فوق نیستند. این تاریخ تاکنون چندین بار تمدید شده و مسئولین مربوطه پیش‌تر اعلام کرده بودند که امکان تمدید مجدد آن وجود ندارد.
پیتر دیامادیس، بنیانگذار و مدیر اجرایی بنیاد جایزه X prize و و مارکوس شینگلس، مدیر عامل این بنیاد در بیانیه‌ای اعلام کردند:«سفر به ماه دشوار است و با این‌که ما انتظار داشتیم تا الان برنده‌ای داشته باشیم، ولی به دلیل مشکلات جذب سرمایه و چالش‌های فنی و نظارتی، جایزه بزرگ ۲۰میلیون دلاری گوگل بدون مدعی باقی خواهد ماند».
مبلغ ۳۰میلیون دلار در این بیانیه به مجموع جوایز این مسابقه اشاره دارد که شامل جایزه بزرگ ۲۰میلیون دلاری، جایزه ۵ میلیون دلاری برای تیم دوم و چند جایزه دیگر می باشد.
چندا گونزالس مورِر، مدیر ارشد توسعه و اجرای جایزه در بنیاد مذکور در باره زمان انقضای جایزه گفت: «در سال گذشته یک تصمیم‌گیری جمعی برای عدم تمدید زمان رقابت انجام شد و ما به روشنی به عموم مردم و تیم‌ها اعلام کردیم که تاریخ پایان رقابت، ۳۱ مارس ۲۰۱۸ خواهد بود».
یک سخن‌گوی شرکت گوگل در مواجهه با سوالاتی در مورد اینکه چرا این غول اینترنتی بعد از حدود ۱۰سال حمایت خود را از این جایزه قطع خواهد کرد، به طور مستقیم پاسخ نداد. وی گفت: «اگر چه این جایزه به پایان خود نزدیک می‌شود، ولی ما همچنان به تحسین عمیق تمام تیم‌های رقابت XPrize ادامه می‌دهیم، و برای آنها در رسیدن به ماه و فراتر از آن آرزوی موفقیت می‌کنیم».
بنیاد برگزار کننده مسابقه Lunar X Prize، این جایزه را در سپتامبر ۲۰۰۷ با پشتیبانی گوگل اعلام کرد. در آن زمان، قرار بود اگر تا پایان سال ۲۰۱۲ هیچ تیمی موفق به برنده شدن جایزه بزرگ ۲۰ میلیون دلاری نشد، مبلغ جایزه به ۱۵ میلیون دلار کاهش یابد و اگر تا پایان سال ۲۰۱۴ برنده‌ای نداشت، منقضی شود.
با این وجود، به دلیل چالش‌های فنی تیم‌ها و تاخیرهای ناشی از مشکلات جذب سرمایه، زمان این جایزه چندین بار تمدید شد.
یک سال پیش، بنیاد مذکور رقابت را از ۱۶ تیم اولیه به پنج فینالیست محدود کرد: Moon Express، SpaceIL، Synergy Moon، TeamIndus و تیم Hakuto. بر طبق قوانین قبلی این رقابت، تیم‌ها باید تا پایان سال ۲۰۱۷ اقدام به پرتاب فضاپیماهای خود می‌کردند، ولی بنیاد با از میان برداشتن این الزام، انجام کامل مأموریت تا ۳۱ مارس ۲۰۱۸ را به عنوان شاخص برنده شدن جایزه در نظر گرفت.
با این حال، در ماه‌های اخیر مشخص شد که هیچ یک از تیم‌ها موفق به انجام این کار نخواهند شد. SpaceIL در ماه دسامبر تلاش کرد تا مبلغ ۳۰ میلیون دلار تا آخر سال جمع‌آوری کند، اما رهبران تیم در آن زمان اذعان کردند که حتی اگر تلاش‌ها برای جذب این سرمایه موفقیت‌آمیز باشد، احتمالا تا اواخر سال ۲۰۱۸ امکان پرتاب را نخواهند داشت. این تیم نتیجه تلاش خود را برای جذب سرمایه اعلام نکرده است.
TeamIndus نیز در تلاش بود تا ده‌ها میلیون دلار برای تکمیل و پرتاب فضاپیمای خود جذب نماید. اما در میان گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های هند مبنی بر لغو قرارداد پرتاب این فضاپیما توسط آژانس فضایی هند (ISRO) خبری در مورد نتیجه این تلاش‌ها به چشم نمی‌خورد. در تاریخ ۲۳ ژانویه این تیم اعلام کرد که در ۲۵ ژانویه «آنچه آینده برای ما به ارمغان خواهد آورد» را با عموم مردم به اشتراک خواهد گذاشت.
TeamIndus قصد داشت مه‌نورد ساخت Team Hakuto را نیز با خود به ماه ببرد و دو تیم در این مورد به توافق رسیده بودند. Team Hakuto توسط شرکت نوپای ژاپنی ispace اداره می‌شود که در ماه دسامبر برای برنامه ماموریت خود به ماه، مبلغ ۹۰ میلیون دلار جمع‌آوری کرد. اما در آن زمان از ابراز نظر در مورد این‌که آیا فضاپیمایش به موقع (برای دریافت جایزه) به ماه خواهد رسید یا خیر خودداری نمود.

Moon Express در ماه‌های اخیر توجه خود را از دریافت جایزه Google Lunar X به یک برنامه بلندمدت برای فضاپیمای فرودآینده روی ماه و مأموریت بازگرداندن نمونه از این کره منعطف نموده است. باب ریچاردز، مدیر اجرایی Moon Express اخیرا در مقاله‌ای نوشت: «این رقابت همیشه فقط به عنوان یک مشوق در کسب و کار ما مطرح بوده، اما هرگز خود کسب و کار ما نبوده است. ما همواره از رقابت حمایت کرد‌ه‌ایم و کسب جوایز این چنینی را به عنوان اهداف میانی خود قرار داده‌ایم.»

Moon اطلاعاتی را در مورد برنامه آینده خود منتشر کرده که شامل استفاده از پرتابگر «نپتون» می‌باشد. البته این پرتابگر تا به حال به فضا پرتاب نشده است.
دیاماندیس و شینگلس در بیانیه خود احتمال ادامه رقابت را منتفی ندانستند. به گفته ایشان این کار نیازمند یافتن یک حامی جدید به سخاوتمندی گوگل است. البته امکان ادامه رقابت بدون وجود جایزه نیز وجود دارد.
البته این بیانیه همچنین به دستاوردهای این رقابت که شامل جذب سرمایه‌ای به مبلغ حدودا ۳۰۰ میلیون دلار و اعطای جوایز میان‌دوره‌ای به ارزش بیش از ۶ میلیون دلار به تیم‌های مختلف می‌شد اشاره نمود.

منبع مرکز ملی فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5822
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها