ناسا تکه سنگ به جا مانده از مریخ در زمین را به سیاره سرخ پس می فرستد

سازمان ناسا قصد دارد تکه سنگ کوچکی به نام  SaU008را که میلیون ها سال پیش از مریخ جدا شده و در قالب یک شهاب سنگ با زمین برخورد کرده است مجددا به خانه بفرستد
SaU008 در سال 1999 میلادی در کشور عمان کشف شد و یکی از 200 تکه سنگی است که استحکام کافی برای پیمودن مسیر بازگشت به خانه را دارد.
ناسا می گوید به صورت سالانه، صدها نمونه از تکه سنگ های باقی مانده از شهاب سنگ ها در اختیار محققین سراسر جهان قرار می گیرد؛ اما این نخستین باری است که این سازمان، تکه سنگی را با مقاصد علمی، دوباره به مریخ باز می‌گرداند.
این تکه سنگ همراه با مریخ نوردMars 2020 به فضا فرستاده می شود. هنگام فرود در مریخ، SaU008 به قطعات کوچک‌تر تقسیم می شود تا لیزری بسیار دقیق به نام SHERLOC که روی بازوی رباتیک مریخ نورد جای گرفته را کالیبره کند SHERLOC به گونه ای طراحی شده که می تواند مشخصات شیمیایی سنگ‌هایی به باریکی موی انسان را ارزیابی کند و برای اینکه با محیط پیرامون خود آشنا شود، نیازمند یک نمونه است.
در گذشته ناسا از سنگ‌ها، فلزات و قطعات شیشه نیز برای سازگاری تکنولوژی‌های مشابه خود با محیط مریخ استفاده کرده است. این بار محققین ناسا تصور می کنند استفاده از ماده‌ای که از پیش در مریخ وجود داشته، راهکار موثرتری برای اکتشاف سیاره سرخ از سوی SHERLOC خواهد بود. گفتنی است که به محض تنظیم لیزر، مریخ نورد ناسا به تصویربرداری از سنگ‌های مریخ و استفاده از نور فرابنفش برای تحلیل نشانه‌های حیات خواهد پرداخت.