1396/11/18

دانشمندان اولین تماس ویدیویی کوانتومی را برقرار کردند

محققانی از آکادمی علوم چین و آکادمی علوم اتریش با استفاده از ماهواره میکیوس که در سال ۲۰۱۶ توسط چین به مدار فرستاده شد، اولین تماس کوانتومی جهان را برقرار کردند. این تماس بین بیژینگ و وین به مدت 75دقیقه بر قرار و دو گیگابایت اطلاعات منتقل شد. گفتنی است که این تماس به علت ماهیت کوانتومی خود، کاملا هک...
دانشمندان اولین تماس ویدیویی کوانتومی را برقرار کردند

محققانی از آکادمی علوم چین و آکادمی علوم اتریش با استفاده از ماهواره میکیوس که در سال ۲۰۱۶ توسط چین به مدار فرستاده شد، اولین تماس کوانتومی جهان را برقرار کردند. این تماس بین بیجینگ و وین به مدت 75دقیقه بر قرار و دو گیگابایت اطلاعات منتقل شد. گفتنی است که این تماس به علت ماهیت کوانتومی خود، کاملا هک نشدنی است.
در ۲۹ سپتامبر، یک تماس ویدیویی مابین پکن پایتخت چین و وین پایتخت اتریش برقرار شد. این تماس بر خلاف دیگر ارتباطات ِ بشر با استفاده از فناوری کوانتومی  برقرار شد. امکان برقراری این تماس برای اولین بار به ما نشان می دهد که می‌توان با کمک فناوری کوانتوم نسل جدیدی از ارتباطات اطلاعات کاملاً ایمن را پایه گذاری کرد.
داده‌های این تماس با استفاده از فوتون‌های نور که توسط ماهواره میکیوس(Micius)  چین رمز گذاری شده بود بین آکادمی علوم چین و آکادمی علوم اتریش و دانشگاه وین اتریش انتقال داده شد. ماهواره  میکیوس پارسال با موفقیت به مدار زمین پرتاب شد و پیشتر نیز موفق شده بود که با استفاده از رمز گذاری کوانتومی اطلاعات را بین خود و زمین رد و بدل کند.
طبق توضیح آکادمی علوم اتریش، فوتون‌های نور به ایستگاه های زمینی که در چین و اروپا قرار دارند و همچنین یک ایستگاه اندازه‌گیری در شهر گِراس اتریش فرستاده می شد. با کمک ایستگاه بازپخش مداری، این روش جدید انتقال اطلاعات می تواند محدودیت‌هایی از قبیل انحنای زمین و تضعیف شدن سیگنال در کابل‌های فیبر نوری را پشت سر بگذارد. علاوه بر این، بر طبق ادعای محققان چینی این تکنولوژی ارتباطی کاملا هک نشدنی بوده  و زمانی که کسی اقدام به هک اطلاعات موجود بکند سریع ردیابی خواهد شد.
ارتباط کوانتومی با کمک روش توزیع کلید کوانتومی انجام می پذیرد. در هر سیستم رمزگذاری یک کلید وجود دارد که با استفاده از آن یا اطلاعات رمز گذاری می شوند و یا رمز آنها باز می شود؛ مانند یک کلید معمولی  که هم در خانه را قفل می کند و هم باز. حال در روش کوانتومی از فوتون های درهم تنیده به عنوان کلید رمز استفاده می شود.

فناوری‌های نوین | مخابرات ماهواره‌ای |