سنتینل3ب آماده پرتاب

0 744

سیروس برزو: سازمان فضایی اروپا (ESA) اعلام کرد ماهواره کوپرنیکوس سنتینل-3ب (3B- Sentinel) پس از بررسی کامل تمامی قطعاتش و اطمینان از توانایی فعالیت در مدار زمین، آماده بسته‌بندی و حمل به روسیه است.
سنتینل-3آ (3A- Sentinel) ماهواره مشابه که ماه فوریه سال 2016 در مدار زمین قرار  گرفت به‌طور مرتب وضعیت اقیانوس‌ها، خشکی، یخ و جو را اندازه‌گیری و به زمین ارسال می‌کند. این اطلاعات، طیف وسیعی از کاربردهای عملی را فراهم می‌سازد و برای نظارت و درک وضعیت پویایی سیاره زمین در مقیاس بزرگ استفاده می‌شود. هماهنگی این دو ماهواره یکسان می‌تواند بهترین پوشش و به دست آوردن داده‌ها جهت برنامه کوپرنیک اروپا، بزرگ‌ترین برنامه نظارت بر محیط‌زیست در جهان، را فراهم آورد.
سنتینل- 3ب از سال گذشته در شرکت تیلز آلینا اسپیس در کن فرانسه مرحله پیکره‌بندی و آزمایش را طی می‌کند و اکنون آماده است تا سفر خود به مرکز پرتاب‌های فضایی پله ستسک  را آغاز کند.
ژان فرانکو فلاماند مدیرمسئول تضمین و ایمنی ماهواره سنتینل و از مقامات سازمان فضایی اروپا  گفت:«این ماهواره در شرایط مختلف آزمایش‌شده تا اطمینان حاصل شود که دستگاه‌های آن در فضا به‌خوبی کار کند. ما آن را در محفظه خلأ، دمای شدید، و لرزش‌هایی که طی پرتاب قرار می‌گیرد آزمایش کردیم».
پرتاب این ماهواره برای روزهای پایانی ماه آوریل 2018 برنامه‌ریزی‌شده و سنتینل- 3ب در ماه مارس سفر خود به روسیه را آغاز خواهد کرد.
هر دو ماهواره سنتینل-3 دارای مجموعه‌ای از ابزارهای پیشرفته هستند که جهت پژوهش‌های دریایی ازجمله بررسی دمای آب‌های سطحی اقیانوس، پیش‌بینی آب‌وهوا اقیانوس‌ها، بررسی زیست آبزیان، آلودگی اقیانوس و تغییرات سطح دریا به کار می‌روند. این ماهواره‌ها همچنین اطلاعات منحصربه‌فرد و به‌موقع در مورد تغییر پوشش زمین، پوشش گیاهی، وضعیت گرمایی شهری و ردیابی آتش‌سوزی ارائه می‌دهد. سنتینل-3ب نقطه عطف در برنامه کوپرنیک اروپا را بشمار می‌رود.
پرتاب سنتینل-3ب به دنبال ماهواره‌های سنتینل-1و سنتینل-2 مأموریت سه ماهواره را کامل خواهد کرد. علاوه بر این، سنتینل پی-5  (V5- Sentinel) مأموریت تک ماهواره‌ای برای نظارت بر آلودگی هوا، از اکتبر 2017 در مدار بوده است.
درحالی‌که ماهواره سنتینل-1(1-Sentinel) و سنتینل-2 (2-Sentinel) با درجه مشابهی به گرد زمین می‌چرخد،درجه چرخش سنتینل-3 کمی متفاوت خواهد بود و این تفاوت کمک خواهد کرد تا ویژگی‌های اقیانوس را به‌طور دقیق‌تری اندازه‌گیری کند. تفاوت عبور سنتینل-3ب فقط 30 ثانیه پس از سنتینل-3آ خواهد بود. این نوع پرواز در نزدیکی هم برای حدود چهارماه طراحی‌شده است تا درک هرگونه تفاوت ظریف بین دو مجموعه از ابزارهای اندازه‌گیری بررسی شود. 
کریگ دونلون اقیانوس‌شناس سازمان فضایی اروپا می‌گوید:«ما در آینده دو سنتینل-3 دیگر را نیز پرتاب خواهیم کرد. زیرا به درک تفاوت‌های کوچک بین هر وسیله ماهواره‌ای پی‌درپی نیاز داریم. این کار در بالا بردن توانایی ما جهت تعیین دقیق‌تر شرایط آب‌وهوایی تأثیر دارد. ما معتقدیم فاز دومرحله‌ای سنتینل-3 یک فرصت فوق‌العاده برای انجام این کار است و نتایج مفیدی را به ارمغان خواهد آورد، به‌طوری‌که دانشمندان بتوانند از اطلاعات سنتینل-3 با اطمینان استفاده کنند».

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5700
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها