پرتاب قریب الوقوع نانوماهواره رصدی فرانسه

0 399

رصدخانه پاریس در حال آماده‌سازی نهایی برای پرتاب یک ماهواره کوچک پیشرفته به جهت مأموریت رصد سیارات فراخورشیدی است. نانو ماهواره موسوم به “پیک‌ست”(pik sat) گذر سیاره “بتاپیکتوریس-بی” از برابر ستاره میزبانش را رصد خواهد کرد.

این ماهواره دارای وزنی حدود 3.57 کیلوگرم و ابعاد  30 × 10 × 10cm است. این ماهواره به یک تلسکوپ نوری 2 اینچی (5 سانتی‌متری) بسیار ساده و جمع‌وجور برای رصدهای علمی مجهز است. نور دریافتی از ستاره به یک آینه خمیده رسیده و بعد به فیبر نوری قرارگرفته در بازتابنده سهموی اصلی تزریق می‌شود. فاصله کانونی کل سیستم 5.3 اینچ (13.5 سانتی‌متر) است.
ابزارهای این تلسکوپ دارای دقت زیادی نیستند. بنابراین مهندسان مجبور شدند سامانه ظریفی را همانند آنچه در دوربین برای تثبیت تصاویر(لرزش گیر) استفاده می‌شود به این تلسکوپ اختصاص دهند. این سامانه شامل یک فعال‌کننده پیزواست.
سیاره بتاپیکتوریس-بی در سال 2008 توسط  تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا  کشف شد. سیاره “بتاپیکتوریس-بی” 7 برابر سنگین‌تر از مشتری و شعاع آن حدود 1.65 برابر شعاع مشتری است. این سیاره هر 21.6 سال به دور ستاره خود می‌چرخد و 8 ساعت طول می‌کشد یک‌بار به دور خود گردش کند. فاصله‌اش از ستاره میزبان حدود 9 برابر فاصله زمین تا خورشید است.

 
منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5531
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها