راز یک عکس خانوادگی

0 1,642

سیروس برزو: به‌ احتمال‌ زیاد دیدن این عکس خیلی برای شما جذاب نخواهد بود. عکسی کهنه و رنگ و رو رفته از یک خانواده چهار نفرِ چیز جذابی نیست به‌خصوص که هیچ‌کدام از آن‌ها را هم نمی‌شناسیم. حتی اگر بدانیم مردی که در این عکس دیده می‌شود چارلز دوک فضانورد آپولو-۱۶ و یکی از معدود انسان‌هایی است که بر ماه قدم گذاشت هم چندان نمی‌تواند هیجان‌انگیز باشد. اما باید بدانید که این تصویر، یک عکس کاملاً استثنایی  است که در تاریخ نظیر دیگری ندارد.

چارلز دوک متولد ۳ اکتبر سال ۱۹۳۵ در شهر شارلوت از ايالت کاروليناي شمالي است. در ۴ آوریل ۱۹۶۶ برای سفر به فضانوردی ۱۵ نفر انتخاب شد او خلباني سفينه ماه نشين در سفر آپولو ۱۶ به ماه بود که در ۱۶-۲۷ آوریل ۱۹۷۲ صورت گرفت و نام وي را به‌عنوان دهمين مردي که بر ماه پاي نهاد به ثبت رسانيد.

در ۲۰ آوریل ۱۹۷۲،چارلز دوک،فضانورد آپولو ۱۶ اولین قدم‌هایش رابرماه گذاشت. او در آن زمان ۳۶ سال داشت و جوان‌ترین انسان در تاریخ است که بر سطح ماه قدم گذارد.اما این تنها دستاورد دوک از سفر به ماه نیست. درزمان راهپیمایی بر سطح ماه او یک یادگاری عجیب در آنجا از خود و خانواده‌اش بجا گذاشت که هیچ‌کس نه قبل و نه بعد از او این کار را نکرد:یک عکس خانوادگی از خودش،همسرش و دو پسر.
در پشت عکس دوک نوشته بود: “این خانواده فضانورد چارلی دوک از سیاره زمین است که در ۲۰ آوریل ۱۹۷۲ درماه فرود آمد.”

در سمت چپ،پسر بزرگ‌ترش دیده می‌شود که اسم او هم چارلز است و در آن زمان هفت‌ساله بود و در سمت راست توماس دوک با پیراهن قرمز. همچنین دوک و همسرش دروتی کلابورن.
هنگامی‌که دوک برای سفر به ماه آموزشمی دید مجبور بود بیشتر وقت خود را در فلوریدا بگذراند. اما خانواده‌اش در هوستون مستقر بودند. درنتیجه،کودکان در آن زمان،پدر خود را خیلی کم می‌دیدند. دوک می‌گوید به‌تلافی این دوری تصمیم گرفتم خانواده‌ام را هم در سفر به ماه شریک و همراه کنم. من از بچه‌هایم پرسیدم آیا می‌خواهید با من به ماه بروید؟ طبیعی بود که آن‌ها هیجان‌زده پاسخ مثبت بدهند. من پیشنهاد کردم ما می‌توانیم عکسی خانوادگی بگیریم تا من آن را با خود ببرم به‌این‌ترتیب تمام اعضای خانواده می‌توانند با من به ماه سفر کنند.”
حدود ۴۵ سال از زمانی که دوک در ماه قدم گذاشت گذشته است و در حالی که ردپای فضانوردانی که راهپیمایی کردند نسبتاً بدون تغییر مانده،احتمالاً از این عکس چیزی بجا نمانده است.


دوک می‌گوید: ” دما در ناحیه فرود ما در ماه بین ۴۰۰ درجه فارنهایت تقریباً صفر متغیر است به همین دلیل فکر می‌کنم این عکس از بین رفته باشد.البته مهم نیست که از بین رفته باشد یا خیر، مهم آن است که ما همگی باهم در ماه بودیم.”
اگر این عکس سالم مانده باشد، در روزگاری که انسان بار دیگر به ماه سفر کند و پایگاهی در آنجا بسازد، قانونا به خانواده دوک تعلق دارد و چنانچه به زمین برگردانده شود باید به نوه یا نتیجه چارلز دوک تحویل گردد و مسلماً ارزش تاریخی زیادی خواهد داشت!

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5459
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها