1396/10/10

ناسا؛ کشف حیات فرازمینی را اولویت قرار می‌دهد

دانشمندان علوم فضایی بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری مالی را برای یافت نشانه‌هایی از حیات فرازمینی باهدف اثبات وجود آن انجام داده‌اند.
ناسا؛ کشف حیات فرازمینی را اولویت قرار می‌دهد

کارشناسان ناسا اعلام کرده‌اند طرح‌های فضایی جدیدی در سال ۲۰۱۸ در دست اجرا دارند. محققان ناسا اعلام کرده‌اند دو طرح برنده در مسابقه فرونتیر (New Frontiers competition) را در سال میلادی آینده انتخاب می‌کند. یکی از این طرح‌های برنده، بررسی امکان وجود حیات فرازمینی در قمر تیتان سیاره زحل با استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین و دیگری نمونه‌برداری از خاک و سنگ سیارک منحصربه‌فرد پی ۶۷ (comet ۶۷P/Churyumov-Gerasimenko) است.

ناسا؛ کشف حیات فرازمینی را اولویت قرار می‌دهد

دو طرح برنده بودجه‌ای برابر با ۸۵۰ میلیون دلار برای اجرا به دست می‌آورند. مقام‌های ناسا اعلام کرده‌اند قمر تیتان سیاره زحل دارای رودخانه و دریاچه‌هایی سرشار از گاز متان است و این احتمال وجود دارد که میزبان حیات فرازمینی و گونه‌های میکروبی و باکتریایی باشد.

ناسا؛ کشف حیات فرازمینی را اولویت قرار می‌دهد

طرح برنده برای بررسی امکان وجود حیات در قمر تیتان شامل ارسال هواپیمای بدون سرنشین به نام دراگون فلای (Dragon fly) است که قابلیت نمونه‌برداری، حفاری سطح قمر و شبیه‌سازی سطح آن را دارا است.

ناسا؛ کشف حیات فرازمینی را اولویت قرار می‌دهد

پژوهش‌های کاسینی و فضاپیمای وویجر نشان داده است که سطح قمر تیتان دارای مواد جامد آلی منحصربه‌فرد و شرایط لازم برای سکونت انسان خارج از کره زمین را دارا است. دراگون فلای، دارای ژنراتور‌های هسته‌ای است و می‌تواند بر سطح قمر فرود آید و حتی امکان سکونت انسان بر روی آن را بررسی کند. مأموریت دیگر CAESAR، است که می‌تواند بر سطح سیارک پی ۶۷ فرود آید و پس از نمونه‌برداری از آن دوباره به زمین بازگردد.

ناسا؛ کشف حیات فرازمینی را اولویت قرار می‌دهد

سیارک منحصربه‌فرد پی ۶۷ از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و حتی گروهی از دانشمندان آن را یک سیارک متعلق به حیات فرازمینی می‌دانند. بررسی سطح خاک سیارک و انجام نمونه‌برداری می‌تواند به شفاف‌سازی درباره ماهیت این سیارک اسرارآمیز کمک کند.

ناسا؛ کشف حیات فرازمینی را اولویت قرار می‌دهد

کارشناسان اعتقاددارند این سیارک از کمربند ستاره‌ای کوئیپر، شامل قطعه‌های زیاد یخ و خرده‌سنگ در نزدیکی سیاره نپتون جداشده و به سمت مرکز منظومه شمسی درحرکت است. ازجمله دیگر طرح‌های ناسا در سال آینده میلادی تکمیل پژوهش بر روی دو مأموریت کاوشگر جونو (مأموریت درسیاره مشتری) و کاوشگر افق‌های جدید، نیوهوریزون (سیاره پلوتو و کمربند کوئیپر) است.