1396/10/09

نخستين خودرو در سطح كره ماه(۱)

خودرو ماه نورد (Lunar Roving Vehicle (LRV)) اتومبيلي برقي بود كه در سه ماموریت پاياني فضانوردان آمریکا به کره ماه طي سال هاي ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ ،یعنی ماموریت آپولوهای ۱۶،۱۵ و ۱۷ در ماه مورد استفاده قرار گرفت و نقش مهمی ایفا کرد. اين خودرو می توانست یک یا دو فضانورد و تجهیزات مورد نياز براي نصب در سطح ماه را...
نخستين خودرو در سطح كره ماه(۱)

سیروس برزو: خودرو ماه‌نورد ((Lunar Roving Vehicle (LRV) اتومبیلی برقی بود که در سه مأموریت پایانی فضانوردان آمریکا به کره ماه طی سال‌های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲، یعنی مأموریت آپولوهای ۱۶،۱۵ و ۱۷ در ماه مورداستفاده قرار گرفت و نقش مهمی ایفا کرد. این خودرو می‌توانست یک یا دو فضانورد و تجهیزات مورد نیاز برای نصب در سطح ماه را جابجا کند. 

خودرو  ماه‌نورد نخستین وسیله نقلیه‌ای که بود برای حمل و نقل در سطح ماه درست شد. این وسیله، علاوه بر وسعت بخشیدن به منطقه مورد اکتشاف توسط فضانوردان آپولو، خودرو  ماه‌نورد در حمل ابزار لازم و تجهیزات علمی و مخابراتی و نمونه‌های سنگ و خاک ماه، فضانوردان را کمک کرد. چهار دستگاه خودرو ماه‌نورد به قیمت ۳۸٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار برای ناسا ساخته شد که سه دستگاه آن  در مأموریت‌های آپولو ۱۵، ۱۶ و ۱۷ به کار گرفته شد اما آخرین خودرو به دلیل لغو مأموریت‌های آپولو ۱۸، ۱۹ و ۲۰، هرگز به ماه نرسید.

ماه‌نورد برای اولین بار در ۳۱ ژوئیه سال ۱۹۷۱ طی مأموریت آپولو ۱۵ مورداستفاده قرار گرفت. این کار توانست به طرز چشمگیری محدوده کار فضانوردان آپولو-۱۵ را نسبت به مأموریت‌های قبلی آپولو در سطح ماه را گسترش دهد. گروه‌های قبلی فضانوردان به دلیل محدودیت‌های زمانی بهره‌برداری از تجهیزات لباس فضایی، تنها در فاصله‌های کوتاه در اطراف محل فرود می‌توانستند فعالیت کنند. اما بهره‌گیری از خودروی ماه‌نورد، اجازه داد در همان زمان، فضانوردان، کیلومترها پیش بروند و نقاط بسیار دورتر را بررسی کنند. دیوید اسکات فرمانده آپولو- ۱۵ نخستین راننده در سطح ماه بود و دوره ویژه‌ای برای رانندگی درروی کره ماه را طی کرد.  او و همکارش جیمز ایروین مدت سه روز که در کره ماه بودند با ماه‌نورد  ۲۴ کیلومتر در ماه، راه پیمودند. دوربین تلویزیونی که در بالای سپر چرخ جلوی خودرو  ماه‌نورد نصب‌شده بود و توسط مرکز هدایت پرواز در هیوستن به حرکت درمی‌آمد،  برنامه‌های زنده تلویزیونی مختلفی به زمین می‌فرستاد. در این ماه‌نورد همچنین یک دوربین فیلم‌برداری و یک دوربین عکس‌برداری ۷۰ میلی‌متری نصب‌شده بود.

نخستين خودرو در سطح كره ماه(۱)

 ايروين فضانورد آپولو-۱۵ در كنار خودرو ماه نورد

خودرو ماه‌نورد می‌توانست حداکثر با سرعت ۱۳ کیلومتر در ساعت حرکت کند گرچه یوجین سرنان فرمانده آپولو-۱۷ با سرعت ۱۸ کیلومتر در ساعت نیز حرکت کرد و رکورد به دست آورد.

نخستين خودرو در سطح كره ماه(۱)

سرنان ضمن فعاليت در ماه با خودرو

این وسیله نقلیه چهارچرخ سبک‌وزن، در یک بسته کوچک به شکل تاشده در بدنه ماه نشین سفینه آپولو، که بر سطح ماه فرود می‌آمد، جاسازی‌شده بود برای جدا کردن خودرو مزبور از ناوچه ماه نشین، ابتدا دو نفر از فضانوردان، تسمه‌هایی را که به همین منظور تهیه‌شده است به حلقه‌های مخصوص وصل می‌کنند، این تسمه‌ها، به هنگام عملیات مانع عقب‌گرد ماشین به داخل مدول می‌شوند، آنگاه یکی فضانوردان از نردبان کنار مدول بالا می‌رود و پس از گشودن دریچه مدول تسمه را آهسته آزاد می‌کند. مراحل شش‌گانه کار در طرح تصویر که ملاحظه می‌کنید نشان داده‌است.

نخستين خودرو در سطح كره ماه(۱)

مراحل آزاد کردن خودرو ماه‌نورد از سفینه ماه‌نشین

ماه‌نورد توانایی کار در شرایط خلاء، در درجه‌های حرارتی زیر صفر و جاذبه کم را که بر سطح ماه حاکم است را داشت. سامانه‌های نیرو و هدایت خودروی ماه‌نورد که در بر روی یک شاسی آلومینیومی قرارگرفته بودند با دو باتری ۳۶ ولتی به کار می‌افتادند. درعین‌حال هر یک از این باتری‌ها به تنهائی می‌توانست تمام دستگاه‌های وسیله نقلیه را به کار اندازد.

فضانوردان آپولو-۱۶ در زمان تمرين و آموزش قبل از سفر

نخستين خودرو در سطح كره ماه(۱)

ماه‌نورد که ۳ متر طول و  ۲.۳ متر عرض و در حدود ۲۰۸ کیلوگرم وزن داشت، می‌توانست جمعاً در حدود ۴۹۰ کیلوگرم بار، ازجمله فضانوردان، تجهیزات و نمونه‌های سنگ و خاک ماه را حمل کند. ماه‌نورد طوری ساخته‌شده بود که از موانع سطح ماه تا حدود بلندی ۳۰ سانتیمتر بگذرد و از شکاف‌هایی به عرض ۷۰ سانتیمتر عبور کند. این وسیله نقلیه همچنین می‌توانست از شیب‌های ۲۵ درجه بالا رود و درشیب‌هایی تا حدود ۳۵ درجه متوقف شود.

ادامه دارد...

فناوری‌های نوین | سرنشین دار | کاوش‌های فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

براساس تحقیقات جدید، کره ماه سه و نیم میلیارد سال پیش اتمسفر داشته است

1396/07/29
تحقیقات جدید بر روی نمونه‌های دریافتی از مأموریت آپولو نشان می‌دهد که کره ماه حدود ۳ تا ۴ میلیارد سال پیش اتمسفر داشته است. این تحقیقات گویای آن بوده که احتمالاً در ماه منبعی از یخ وجود...

چرا آپولو به ماه برنگشت؟

1396/08/24
می‌گویند حاج میرزا آقاسی صدراعظم محمدشاه قاجار علاقه بسیاری بر حفر قنات داشت. ازجمله یک‌بار گروهی را در یکجا مأمور کندن قنات کرده بود. یک روز که برای بازدید یکی از قنات‌ها رفته بود سر مقنی...

گئورگی باباکین مردی که به ماه و مریخ دست یافت

1396/09/23
گئورگی باباکین دانشمند ، طراح نامدار در زمینه فناوری ناو های بدون سرنشین و عضو فرهنگستان علوم اتحاد شوروی در 13 نوامبر سال 1914 به دنیا آمد. سه ساله بود که پدرش را از دست داد. تحصیلات...

ترامپ برنامه اعزام انسان به ماه را دوباره کلید زد

1396/09/21
دونالد ترامپ با امضای یک سند رسمی دستور داد ناسا برای فرستادن انسان به ماه وارد عمل شود. وی در یک مراسم کوتاه در کاخ سفید با حضور مسئولان دولتی، مقامات ناسا و برخی فضانوردان این سند را امضا...

پربازدیدکننده ترین خبر

سفر فضاپیمای BepiColumbo به سمت سیاره عطارد آغاز شد

اولین مأموریت آژانس فضایی اروپا (ESA) به سیاره عطارد بامداد روز ۲۸ مهر از پایگاه فضایی گویان فرانسه آغاز شد. فضاپیمای بپی‌کلمبو (BepiColumbo ) رأس ساعت ۵:۱۵بامداد سوار بر ماهواره‌بر آریان ۵ پرتاب شد و سفری هفت ساله را به سمت نزدیک‌ترین سیاره منظومه شمسی به خورشید آغاز کرد. فاصله زمین تا عطارد ۲۴۰میلیون کیلومتر است ولی کل سفر فضاپیمای مورد بحث به حدود 9 میلیارد کیلومتر خواهد رسید. با وجود هوای نیمه ابری، عملیات پرتاب با تلاش مشترک آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی ژاپن (JAXA) به شکل بی نقصی انجام شد. دو دقیقه پس از پرتاب، دو بوستر اولیه از آریان ۵ جدا شدند. طی ۹دقیقه وظیفه موتور اصلی هم به پایان رسید و BepiColumbo سوار بر ماژول انتقال و مرحله بالایی به مدار پایینی زمین رسیدند. نهایتاً در زمان ۲۷دقیقه پس از پرتاب، فضاپیما به طور کامل از سامانه پرتاب جدا شد و سفرش را آغاز کرد. سیگنال‌های اولیه نشان می‌دهند که ماهواره مورد بحث کاملاً سالم و عملیاتی است. به خاطر نیروی گرانش عظیم خورشید، انرژی مورد نیاز برای رسیدن به عطارد تقریباً معادل انرژی برای رسیدن به پلوتو است. آریان ۵ قدرت کافی برای طی این مسیر ندارد و پیشرانه‌های یونی روی فضاپیما هم از عهده این کار بر نمی‌آیند. به همین دلیل بپی‌کلمبو مجبور است مانورهای خاصی را برای دستیابی به سرعت مورد نیاز انجام دهد. یکی از این مانورها در سال ۲۰۲۰ دور زمین انجام می‌شود، دو مورد در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ دور سیاره ناهید، و شش مانور بین سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۵ دور عطارد تا نهایتاً فضاپیما در تاریخ پنجم دسامبر ۲۰۲۵ در مدار مورد نظر قرار گیرد. پس از قرار گرفتن در مدار، بپی‌کلمبو به دو مدارگرد تقسیم می‌شود: مدارگرد مرکوری (MPO) متعلق به آژانس فضایی اروپا و مدارگرد مگنتوسفری مرکوری (MMO) متعلق به ژاپن. برای اولین بار است که دو فضاپیما به شکل همزمان به سمت عطارد ارسال می‌شوند تا در مورد ساختار، میدان مغناطیسی و فقدان اتمسفر این سیاره تحقیق کنند.