میمون های فضانورد/عکس

0 4,971

سیروس برزو: درست چند سال بعد از جنگ جهانی دوم و در نخستین مرحله آزمایش موشک ها، میمون ها وارد عرصه آزمایش های فضایی شدند. نمونه های مختلف این حیوان از نوع رزوس تا شامپانزه در موشک های کاوشگر، سفینه های فضایی و ماهواره های تحقیقاتی به فضا سفر کردند.

آنچه می بینید مجموعه ای است از معروف ترین این میمون ها:

 

بعد از جنگ جهانی دوم، آمریکایی ها با موشک وی-2 (Vergeltungswaffe-2) به غنیمت گرفته شده پرتاب محموله­ های زیستی را در چارچوب برنامه ای تحت عنوان آلبرت شروع کردند و میمون­های مختلفی را برای پرواز­های غیر مداری پرتاب کردند. 

بیکر(Miss Baker) میمون ماده¬ای بود که در 28 مه 1959 از پایگاه فضایی کیپ کاناورال(Cape Canaveral) راهی فضا شد تا طی یک پرواز غیرمداری 16 دقیقه¬ای با موشک ژوپیتر(Jupiter) به ارتفاع 480 کیلومتری سطح زمین برسد.

قبل از سفر نخستین فضانوردان آمریکایی به فضا با ناوهای مرکوری(Mercury)، این سفینه چند بار با میمون-های مختلفی آزمایش شدند و بعد از اطمینان از کارکرد سامانه¬ها، برای سفر انسان به مدار زمین از آنها استفاده شد. میمون این تصویر که هام(Ham) نام داشت و در 31 ژانویه 1961 پروازی غیرمداری 16 دقیقه ای با سفینه مرکوری و موشک ردسون2 (Mercury-Redstone 2) داشت و زمینه رو برای پرواز آلن شپارد(Alan Shepard) و ویرجیل گریسام(Virgil Grissom) آماده کرد.

روسها در چارچوب آزمایشهای با نام بیون(Bion)، روی حیوانات مختلف آزمایشهای فضایی انجام دادند. این میمون با بیون-7 (Bion-7) که با نام کاسموس(Cosmos- 1667) در 10 ژوئیه 1985 سفر یک هفته ای به فضا داشت.

دو میمون درما(Dream) و ایراش(Erosh) که با کاسموس(Cosmos) 1887 در چارچوب برنامه بیون-8(Bion-8) در 13 سپتامبر 1987 از پایگاه فضایی بایکونور(Baikonur) به فضا پرتاپ شدند، سفری 13 شبانه روزی در مدار زمین داشتند.

ژاکونا( Zhakonya) میمون کوچکی بود که در چارچوب برنامه بیون-9 (Bion 9) با ماهواره کاسموس- 2044 در 13 سپتامبر 1989 سفری 14 روزه به فضا داشت. 

بانی(Bonnie) میمونی بود که در چارچوب برنامه بیوساتلایت-3 (Biosatellite 3) در 22 ژوئن 1969 به فضا پرتاب شد و قرار بود که یک ماه در فضا بماند اما به دلیل مشکلات پزشکی مجبور شدند در روز نهم او را به زمین برگردانند. وی نتوانست مشکلات سفر را تحمل کند و مرد. 

 

پیشگام نخستین میمون فضا نورد ایران بود. پیشگام در 9 بهمن 1391 با یک فروند موشک کاوشگر به فضا پرتاب شد و بعد از رسیدن به ارتفاع 120 کیلومتر، به زمین برگشت.

فرگام دومین میمونی است که ایران به فضا پرتاپ کرد. فرگام توسط کاوشگر پژوهش تا ارتفاع 120 کیلومتری صعود کرد و بعد به سلامت بازگشت. 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5254
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها