مدال یونسکو برای والنتینا ترشکوا نخستین زن فضانورد زن جهان

0 1,871

سیروس برزو: یونسکو به والنتینا ترشکوا نخستین زن فضانورد زن جهان و نماینده مجلس روسیه از سوی سازمان مدال داد. در مراسم رسمی هدای این مدال که در پاریس برگزار شد یونسکو از ترشکوا به خاطر دستاوردش در زمینه اکتشاف فضا تقدیر کرد.
ترشکوا در این مراسم خاطرنشان کرد برای او برای دریافت جایزه یک سازمان معتبر افتخار بزرگی است  و گفت او همیشه تلاش کرده جامعه جهانی را متحد کند. والنتینا ترشکوا در مورد وضعیت ژئوپلتیک فعلی جهان گفت: ” روابط انسانی و برادرانه در فعالیت های فضایی می تواند به عنوان یک نمونه خوب برای الگو برای جهانیان باشد، زیرا در شرایط دشوار فعلی لازم است به فکر یافتن راه حل های مناسب برای ایجاد صلح و دوستی بین مردم جهان باشیم.”
 والنتینا ترشکوا همچنین اظهار داشت: “شاید هریک از ما نیز بتوانیم به درک بهتر بین مردم کمک کنیم. هنگامی که ما در مورد کشورهایمان، درباره تاریخ، فرهنگ، و حتی افراد عادی  و آنهایی تاریخ فضا را رقم زده اند، صحبت می کنیم، برای همه مفید خواهد بود “.
والنتينا ترشکوا در 6 مارس 1937در روستای ماسلنيکووا از استان ياروسلاو شوروي به دنیا آمد. وی در حالی در 12 مارس 1962برای سفر به فضا انتخاب شد که کارگر کارخانه پارچه بافي و عضو یک باشگاه چتربازی بود و تنها بعد از سفر فضاییش از آکادمي مهندسي هوانوردي ژوکوفسکی مدرک تحصیلات عالی گرفت.
ترشکوا با ناو کیهانی وستک-6‏ در ‏16ژوئن 1963‏ به فضا پرتاب شد و سفری به مدت ‏2 روز و 22 ساعت و 50 دقيقه‏ را انجام داد که نامش را به عنوان نخستين فضانورد زن در جهان به ثبت رساند. او بعدا ازدواجی ناموفق با آندریان نیکلایف، سومین فضانورد شوروی داشت و قرار بود در پرواز جنجالی دیگری با سفینه وسخد هم به فضا داشته باشد که به دلیل تعطیلی برنامه وسخد انچژجام نشد و در 1 اکتبر 1969 از فضانوردي کناره گيري کرد. وی بعد از آن به عنوان نماینده مجلس سال های سال فعالیت داشته است.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4977
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها