ماهواره جدید ناوبری روسیه در مدار پیش بینی شده قرار گرفت

0 1,521

سیروس برزو: نیروی هوافضایی روسیه  اعلام کرد ماهواره ناوبری “گلوناس-ام” که با استفاده از یک فروند موشک سایوز-۲/۱ ب (Soyuz-2.1b) در ساعت 03:03 روز 22 سپتامبر 2017 (به‌وقت مسکو) از پایگاه پرتاب های فضایی پله ستسک  در منطقه آرخانگلسک راهی مدار زمین شده بود در مدار مورد نظر قرار گرفت.
 سرهنگ الکساندر گالوکو معاون نیروی هوافضایی روسیه ضمن اعلام این خبر گفت این عملیات تحت نظارت کلی فرمانده نیروی هوافضایی انجام شده است. وی افزود پرتاب و در مدار قرار گرفتن  ماهواره طبق برنامه محاسبه شده صورت گرفت. سه دقیقه پس از پرتاب، کلیه دستگاه های موشک و ماهواره آن  تحت کنترل مجتمع هدایت زمینی مرکز فضایی گرمان تیتف قرار داشتند.
وی در مورد مراحل استقرار گلوناس اظهار داشت: بعد از جدا شدن ماهواره از موشک بالا برنده، در زمان پیش بینی شده، شتاب دهنده فرگات، ماهواره ناوبری را به مدار هدف صعود داد. ارتباط مرکز هدایت زمینی در این مرحله با گلوناس-ام بطور کامل برقرار گردید واطلاعات به دست آمده نشان داد کلیه سامانه های ماهواره سالم هستند و وظایف شان را به خوبی انجام می دهند.
 این سومین پرتاب موشک سایوز-2 از مرکز فضایی پله ستسک  در سال 2017 است. آزمایش پرتاب موشک فضایی سایوز-2 در 8 نوامبر سال 2008 در مرکز فضایی پله ستسک  آغاز شد. طی سیزده سال گذشته، 31 فروند از نمونه های مختلف “سایوز-2” (1آ، 1ب و 1س) از پایگاه پرتاب های شمالی روسیه واقع در منطقه  پله ستسک  انجام شده است. علاوه بر این، 20 پرتاب موشک سایوز-2 نیز از پایگاه پرتاب های فضایی بایکونور صورت گرفته است.
هدف از پرتاب گلوناس-ام.، پیوستن به گروه سیستم جهانی ماهواره ای گلوناس است که در حال حاضر شامل 25  ماهواره ناوبری می‌شوند. نخستین فروند از سامانه جهت یاب گلوناس  در 12 اکتبر 1982 راهی مدار زمین گردید. این مجموعه با در مدار گرفتن ماهواره های بعدی سرانجام در سال 1995  تکمیل شد تا از آن برای جهت یابی در خشکی، دریا، هوا و فضا استفاده شود.
طراح و تولید کننده موشک حامل “سایوز-۲/۱ب”  و شتابدهنده فرگات شرکت توسعه فناوری پروگرس، موسسه فناوری های فضایی لاووچکین و شرکت سیستم های اطلاعات ماهواره ای رشتنف هستند که هر سه به عنوان زیر مجموعه های روسکاسموس فعالیت دارند.

 

 

 

 

 

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4718
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها