سیستم‌ ایمنی بدن مانع از رسیدن انسان به مریخ می‌شود

در حال حاضر با قابلیت‌های تکنولوژیکی قادر به ترک زمین هستیم، اما دانشمندان موانع دیگری برای استعمار دنیاهای جدید یعنی سیستم ایمنی بدن یافته‌اند.

گروهی از دانشمندان در روسیه و کانادا تاثیر میکرو گرانش را بر روی ساختار پروتئین در نمونه خون 18 فضانورد روسی که 6 ماه در ایستگاه فضایی بین‌المللی زندگی کرده‌اند مورد ارزیابی قرار دادند.

آنان تغییرات هشدار‌دهنده‌ای در سیستم ایمنی یافتند که نشان می‌دهد سیستم ایمنی بدن حتی برای رهایی از یک ویروس کوچک مانند سرماخوردگی معمولی تلاش بسیاری می‌کند.

پروفسور اوگنی نیکولایف از موسسه فیزیک و فناوری مسکو و موسسه علوم و تکنولوژی Skolkovo  اظهار کرد: نتایج نشان داد که بی‌وزنی بر سیستم ایمنی تاثیر گذاشته و موجب آلوده شدن بدن می‌شود که علت آن ناتوانی بدن در درک مقابله با این وضعیت است.

تاثیرات پرواز فضایی بر بدن انسان از اواسط قرن بیستم مورد بررسی قرار گرفته است و تاثیر میکروگرانش بر متابولیسم، تنظیم گرما، ریتم قلب، سفت شدن ماهیچه‌ها، تراکم استخوان و  سیستم تنفس مشخص شده است.

تحقیقات سال گذشته در ایالات متحده نیز نشان داد فضانوردانی که به ماموریت‌های قمری در اعماق فضا سفر کرده‌اند پنج برابر بیشتر از افرادی که به مدارهای  پایین سفر کرده‌‌اند در اثر بیماری‌های قلبی عروقی فوت شده‌اند.

فضانوردان نسبت به مردم عادی به مراقبت‌های پزشکی بهتری دسترسی دارند، به این معنی که سلامت آنان بهتر از عموم است. اما افرادی که هرگز پرواز نکرده و یا تنها در مدارهای پایین زمین سفر کرده‌اند از بیماری‌های قلبی عروقی کمتر رنج می‌برند و احتمال مرگ فضانوردانی که به ماه و یا اعماق فضا سفر کرده‌اند به احتمال زیاد به دلیل تاثیر تابش‌های فضایی مرگبار 43 درصد بیشتر است.

با این حال هنوز هم تا به امروز مکانیزم‌های مولکولی که باعث تغییرات فیزیولوژیکی ناشی از پرواز فضایی می‌شوند مرموز باقی مانده‌اند.

این گروه تحقیقاتی برای به دست آوردن درک بهتر از تغییر در فیزیولوژی انسان در طول سفر فضایی،  125 پروتئین را در پلاسمای خون فضانوردان اندازه‌گیری کردند.

برای درک بهتر تغییر پروتئین‌ها در سیستم ایمنی و عملکرد آنها در 30 روز قبل از سفر به ISS و سپس بعد از بازگشت فوری به زمین و همچنین هفت روز بعد از ترک فضاپیما ارزیابی و سپس پروتئین‌های هر فرد با استفاده از طیف‌سنج جرمی شمارش شدند.

سرپرست این تحقیق دکتر Irina Larina از  آزمایشگاه یون و فیزیک مولکولی مسکو و موسسه فناوری و فیزیک اظهار کرد: بعد از بررسی سیستم ایمنی فضانوردانی که نیمی از سال را در فضا سپری کرده بودند دریافتیم سیستم ایمنی حتی نسبت به ساده‌ترین ویروس‌ها از بدن محفاظت نکرده است و نیازمند تحقیقات بیشتر برای پیشگیری از اختلالات طی سفر فضایی طولانی‌مدت هستیم و باید مکانیزمی را که باعث اختلالات می‌شود شناسایی کرده تا با درک علت این تغییرات روشی برای پیشگیری از این فرایندهای منفی بر روی بدن انسان ارائه کنیم.

نتایج این تحقیق در نشریه Scientific Scientific Reports منتشر شده است.

منبع ایسنا