آزمایشگاه فضایی چین سقوط خواهد کرد

0 632

مریم فخیمی: دفتر امور فضایی سازمان ملل متحد(UNOOSA) اعلامیه چین در مورد ورود کنترل نشده آزمایشگاه فضایی Tiangong-1 به جو زمین را منتشر کرد. انتظار می‌رود این ایستگاه طی هشت ماه آینده در اتمسفر زمین سقوط کند.

ماژول Tiangong-1، که از سپتامبر 2011 در مدار زمین قرار دارد، در 16 مارس 2016 کار خود را متوقف کرد. این فضاپیما همچنان ساختار خود را حفظ کرده است.مدار عملیاتی آزمایشگاه فضایی تحت نظارت چین است. میانگین ارتفاع فعلی آن 349 کیلومتراست، اما طبق اطلاعیه سازمان ملل متحد، ارتفاع مدار آن روزانه در حدود 160 متر کاهش می‌یابد.

تاریخ ورود به اتمسفر زمین 

طبق گزارش سازمان ملل متحد، انتظار می‌رود ورود ایستگاه به جو زمین بین اکتبر 2017 تا آوریل 2018 صورت گیرد. شرکت ایرواسپیس آمریکا در گزارش 2 آگوست/11 مرداد اعلام کرد، ایستگاه فضایی چین حوالی ماه ژانویه – 2 ماه قبل یا بعد از ژانویه- سقوط خواهد کرد. با توجه به محاسبات و تحلیل‌های انجام گرفته، بسیاری از اجزای ساختاری ایستگاه در هنگام ورود مجدد آن به اتمسفر زمین خواهد سوخت.
بر طبق این اطلاعیه احتمال بروز حادثه و آسیب به فعالیت‌های هوایی و تاسیسات زمینی بسیار کم است.

اقدامات نظارتی

در این اطلاعیه توصیه‌هایی برای چین درباره اهمیت این رویداد شده است. چین اقدامات نظارتی زیر بر سقوط ایستگاه و ارائه اطلاعات عمومی انجام خواهد داد:

–  این کشو تدابیرسختگیرانه‌ای برای نظارت، ردیابی و پیشبینی دقیق ورود تیانگونگ-1 اجرا خواهد کرد.
– چین از اطلاعات نظارت بین‌المللی در چارچوب کمیته هماهنگی میان آژانس‌ها در موضوع زباله‌های فضایی (IADC) استفاده می‌کند تا اطلاعات بهتری در مورد سقوط ایستگاه بدست آورد.

 – چین شیوه گزارش اطلاعات را بهبود خواهد بخشید. وضعیت دینامیکی مدار و سایر اطلاعات مربوط به تیانگونگ-1 به دو زبان چینی و انگلیسی روی وبسایت آژانس فضایی چین منتشر می‌شود. علاوه بر این، اطلاعات بهنگام درباره مراحل مهم این سقوط و کاهش مداری ایستگاه در رسانه‌های خبری منتشر خواهد شد.
– با توجه به پیشبینی نهایی زمان و منطقه ورود ایستگاه، چین از طریق کانال‌های دیپلماتیک اطلاعات مربوطه و هشدار اولیه را منتشر کرده و به دفتر امور فضایی سازمان ملل متحد و دبیر کل این سازمان ارائه خواهد کرد.

سایر احتمالات 

تیانگونگ-1 در تاریخ 29 سپتامبر 2011 به مدار زمین پرتاب شد. در طی مدتی که ابن ایستگاه فعال بود 6 ماموریت الحاق مداری به مقصد آن انجام شد؛ الحاق مداری با فضاپیمای بدون سرنشین شنزو-8، الحاق مداری با فضاپیمای سرنشین‌دار شنزو-9 و الحاق مداری با فضاپیمای سرنشین‌دار شنزو-10. این ماموریت‌ها بخشی از فعالیت فضایی سرنشین‌دار چین بود. پرتابگر حامل ایستگاه فضایی چین در هنگام پرتاب 8500 کیلوگرم وزن داشت.

طبق اطلاعیه شرکت ایرواسپیس، بر اساس انحراف مداری تیانگونگ-1، ورود مجدد این ایستگاه مابین عرض جغرافیایی 43 درجه شمالی و 43 درجه جنوبی خواهد بود. احتمال اینکه اجزا متلاشی شده ایستگاه به افراد یا تاسیسات و اموال عمومی صدمه برساند بعید گزارش شده است. 
این گزارش می‌افزاید: ممکن است بقایای ماده سمی و خورنده هیدرازین به زمین برسد، بنابراین برای پیشگیری از بروز حادثه از تماس با زباله فضایی و استنشاق بخاری که از آن‌ها تصعید می‌شود باید خودداری شود.

شرکت ایرواسپیس چند هفته قبل از این رویداد، محاسبات دقیق خطر تیانگونگ-1 برای اشخاص و اموال را انجام خواهد داد.

 
منبع space.com
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=3822
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها