بهره‌گیری از هنر باستانی ژاپنی برای حل مشکل مدیریت و ذخیره سوخت حامل‌های فضایی در سفرهای طولانی

0 263

محققان با الهام از یکی از هنرهای باستانی ژاپن موسوم به «اوریگامی» (Origami) مخزنی کیسه مانند را توسعه داده‌اند که با هدف رفع مشکل ذخیره و انتقال سوخت به موتور حامل‌های فضایی در سفرهای فضایی طراحی شده است. این مخزن پلاستیکی در دماهای بسیار پایین ترک نمی‌خورد و احتمالاً بتوان روزی از آن برای مدیریت سوخت حامل‌های فضایی در سفرهای طولانی استفاده کرد. اوریگامی یا «هنر کاغذ و تا» یکی از کاردستی‌های محبوب ژاپنی است که امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. هدف این هنر، خلق طرح‌های جالب از کاغذ با کمک تاهای هندسی است.

پژوهشگران دانشگاه دولتی واشینگتن (Washington State University) آمریکا با بهره‌گیری از ورق پلاستیکی نازک مایلار (Mylar) چنین مخزنی را طراحی کردند. مایلار به پلی‌استر نازک و محکمی اطلاق می‌شود که در ساخت نوارهای صوتی و مانند آن کاربرد دارد. آن‌ها مخزن یادشده را در نیتروژن مایع در دمای حدود ۷۷ درجه کلوین آزمایش کردند و دریافتند مخزن در دماهای بسیار پایین می‌تواند حداقل صد بار فشرده شود، بدون آنکه بشکند یا نشتی دهد.

برخی محققان از دهه‌ ۱۹۸۰ مطالعه در مورد استفاده از مفهوم اوریگامی در طراحی موتور حامل‌های فضایی را آغاز کرده بودند؛ امری که به‌منظور بهره‌گیری از حالت‌های پیچیده و رفتار مکانیکی جالب آن صورت گرفته است. چنین طرحی در صورت موفقیت می‌تواند به رفع مشکل مدیریت سوخت و ذخیره آن در مأموریت‌های فضایی طولانی‌ کمک کند.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16237
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها