رصد کهکشانی که تحت تأثیر همگرایی گرانشی است

0 212

تلسکوپ فضایی هابل یک کهکشان دوردست را که نور رسیده از آن تحت تأثیر پدیده‌ای به‌نام همگرایی گرانشی (Gravitational Lensing) دچار خمیدگی و انحراف شده بود، ثبت کرده است. این کهکشان LRG-3-817 نام‌گرفته و می‌توان با نگاه‌کردن به سمت چپ مرکز تصویر متوجه کمی برآمدگی قوسی شکل شد که همان اثر همگرایی گرانشی است.

همگرایی گرانشی زمانی رخ می‌دهد که حین رصد یک جرم کیهانی دوردست مثل کهکشان مشاهده‌شده، جرم سنگین‌تر دیگری مانند خوشه کهکشانی از بین تلسکوپ و جرم اولیه گذر می‌کند، گرانش جرم بزرگ‌تر سبب خمیدگی نور کهکشان موردنظر شده و در نقش یک ذره‌بین، نور ساطع‌شده از کهکشان را موقتاً درخشان‌تر می‌کند.

یکی از مهم‌ترین نتایج اثر گرانشی، درخشان‌تر شدن اجرام دوردست و کم نوری است که به محققان اجازه می‌دهد آن‌ها را با تجهیزات فعلی مشاهده کنند. محققان می‌گویند هابل به کمک این پدیده می‌تواند اجرامی را که فراتر از حساسیت آینه ۲.۴ متری اصلی آن هستند، رصد و کهکشان‌های دوردست را به‌لطف پدیده همگرایی و درخشان‌تر شدن موقتی مطالعه کند. از روش همگرایی گرانشی می‌توان در مقیاسی کوچک‌تر و در فرایندی به‌نام ریزهم‌گرایی گرانشی (Gravitational Microlensing) برای کشف سیاره‌های فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) نیز استفاده کرد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16046
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها