کشف یک سیاره فراخورشیدی نادر با ویژگی‌های غیرمعمول

ستاره‌شناسان موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) از نوع بسیار نادر نپتون داغ (Hot Neptune) شدند. نپتون‌های داغ سیاره‌هایی تقریباً هم‌اندازه با نپتون هستند که نزدیک به ستار‌ه‌های خود حرکت می‌کنند. یکی از دلایل نادربودن چنین سیاره‌هایی این است که به‌دلیل نزدیک بودن به ستاره‌هایشان ممکن است هر لحظه در اثر انفجارهای بزرگ نابود شوند.

پژوهشگران دانشگاه کانزاس (University of Kansas) آمریکا با کمک داده‌های تلسکوپ‌های فضایی تس (TESS) و اسپیتزر (Spitzer) ناسا، این سیاره موسوم به LTT 9779b را کشف کردند. سیاره مذکور با استفاده از روشی مورد بررسی قرار گرفت که در آن نور مادون قرمز ساطع‌شده از یک سیاره اندازه‌گیری می‌شود تا گرم‌ترین مناطق آن مشخص گردد.

یان کراسفیلد (Ian Crossfield)، اخترشناسان دانشگاه کانزاس، می‌گوید: «این سیاره به‌شدت تحت تأثیر ستاره‌اش قرار دارد و دمای آن به بیش از ۳ هزار درجه فارنهایت می‌رسد. چنین دمایی می‌تواند جو این سیاره را به‌طور کامل از بین ببرد. بااین‌حال، بررسی‌های انجام شده توسط اسپیتزر، وجود جو این سیاره را از طریق ساطع کردن نور مادون قرمز نشان می‌دهد.»

موقعیت LTT 9779b کاملاً نادر و غیرمعمول است و ویژگی‌های عجیبی نیز دارد. کراسفیلد ادامه می‌دهد: «این سیاره سطح جامدی ندارد و حتی از عطارد در منظومه شمسی گرم‌تر است. این درجه حرارت می‌تواند پلاتین، کروم و فولاد ضدزنگ را ذوب کند. یک سال در این سیاره کمتر از ۲۴ ساعت است و سیاره به‌سرعت حول ستاره خودش می‌چرخد.» قرار است روی این سیاره در آینده تحقیقات بیشتری صورت گیرد.