ساخت یک حسگر تشخیص مایکروویو با حساسیت بسیار بالا برای ارتش آمریکا

0 294

گروهی از محققان با بهره‌گیری از ماده گرافن یک حسگر تشخیص مایکروویو ساخته‌اند که حساسیت آن صد هزار برابر بیشتر از حسگرهای تجاری موجود است و می‌توان از آن در ماهواره‌ها بهره برد. این حسگر یک تابش‌سنج یا بلومتر (bolometer) مایکروویو است که تولید آن با حمایت مالی ارتش آمریکا صورت گرفته و گفته می‌شود تصویربرداری‌های حرارتی، ارتباطات رادیویی و عملکرد جنگ‌افزار‌های الکترونیکی را به‌طور چشمگیری بهبود خواهد بخشید. تابش‌سنج مذکور به‌قدری حساس است که قادر به تشخیص یک فوتون مایکروویو می‌باشد. فوتون کم‌ترین مقدار قابل اندازه‌گیری در یک میدان الکترومغناطیسی مانند تابش الکترومغناطیسی (نور و امواج رادیویی) محسوب می‌شود.

گرافن نام یکی از آلوتروپ‌های کربن می‌باشد که با استفاده از یک ساختار بلوری لانه‌زنبوری دو بعدی تشکیل ‌شده است. این ماده به‌علت داشتن خواص فوق‌العاده در رسانندگی الکتریکی و رسانندگی گرمایی، چگالی بالا و تحرک‌پذیری حامل‌های بار، رسانندگی اپتیکی و همچنین خواص مکانیکی، ماده‌ای منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.

به‌گفته جو کیو (Joe Qiu)، از مقامات نظامی آمریکا، این فناوری به‌طور بالقوه قابلیت‌های جدیدی را برای ارتش ایالات متحده در کاربردهایی مانند سنجش کوانتومی و راداری فراهم می‌آورد. این تیم تحقیقاتی شامل پژوهشگرانی از دانشگاه هاروارد (Harvard University) آمریکا، مؤسسه علوم فتونیک (Institute of Photonic Sciences) اسپانیا، مؤسسه فناوری ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology) آمریکا، دانشگاه علم و فناوری پوهانگ (Pohang University of Science and Technology) کره جنوبی و شرکت آمریکایی ریثئون بی‌بی‌ان (Raytheon BBN Technologies) می‌شود.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15928
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها